Ga naar inhoud

Europatour Editie I: Zwitserland / Noord-italië 3 T/m 9 September 2011

BMW-Z-CSi

Aanbevolen berichten

• Reacties 756
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

• Administrator
Volgens mij ...

Het gaat er juist om dat je er nu enkele landen buiten de EU (maar zeer dicht bij de EU) mee binnen kunt, zoals Zwitserland, Noorwegen. Liechtenstein en Turkijke en dat je hem straks - als alles doorgaat - uitsluitend nog binnen de EU kunt gebruiken. Dat laatste blijft volgens het huidige vorostel zondermeer het geval. Maar dat is al lastig genoeg, want wat moet de houder ervan dan als hij bijvoorbeeld van Zweden via Noorwegen naar Denemarken wil reizen, of, zoals jullie van Italie via Zwitserland - en eventueel zelfs Liechtenstein - naar Duitsland ...

Link naar reactie
  • Administrator

Of een gokje wagen: bij de meeste van die aanpalende niet-EU landen is toch geen (permanente) grenscontrole ... ^_^

Link naar reactie

Regel in iedergeval een wegenwachtverzekering oid.

Bij anwb kun je GRATIS routekaarten krijgen voor Zwitserland/Italie. Dat zijn vereenvoudigde wegenkaarten met de voornaamste doorgaande routes/passen/tunnels.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou in ieder geval voor zover je nog geen ANWB lid bent een Wegenwacht Europa Service exclusief Nederland (de oude Internationale Reis- en Kredietbrief) met eenmalige dekking regelen. Dekking daarvan is volgens mij uitgebreider dan de BMW mobiliteitsservice. Vergelijk dat in ieder geval even; ik weet niet of alles wat BMW als onderdeel van de mobiliteitsservice noemt gratis is ...

Het "leuke" aan zo'n Zwitsersvignet is dat je in September nog steeds voor een heel jaar moet betalen, terwijl die nog maar drie maand geldig is. Staat tegenover dat je wel het hele opvolgende jaar lol hebt om de restanten weer te verwijderen (ding valt uit elkaar als je het los trekt), hou daar rekening mee bij het bepalen van de plaats waar je hem op je voorruit plakt (niet helemaal links onderaan, kon je door hoek dashboard en ruit moeilijk bij).

Umweltplakette heb je allen nodig als je in Duitsland een milieuzone ingaat (de meeste grote en middelgrote steden). De pakkans is echter relatief gering is mijn ervaring; ik ben de afgelopen twee jaar met de ZZZZ in Stuttgart, Freiburg en zo nog redelijk wat Duitse steden geweest zonder ...

Link naar reactie
...

Het "leuke" aan zo'n Zwitsersvignet is dat je in September nog steeds voor een heel jaar moet betalen, terwijl die nog maar drie maand geldig is. Staat tegenover dat je wel het hele opvolgende jaar lol hebt om de restanten weer te verwijderen (ding valt uit elkaar als je het los trekt), hou daar rekening mee bij het bepalen van de plaats waar je hem op je voorruit plakt (niet helemaal links onderaan, kon je door hoek dashboard en ruit moeilijk bij).

...

TIP: smeer de plakzijde van het vignet in met vaseline (je weet wel: dat spul dat je ook kan gebruiken bij ....). En druk daarna het vignet tegen de voorruit. Het vignet blijft net zo goed zitten als met de originele lijmlaag en je verwijdert hem in een handomdraai.

Enne: je kan hem zo heel makkelijk van de ene auto naar de andere verhuizen, hetgeen je natuurlijk niet doet, want dat is verboden ^_^

Link naar reactie
  • Administrator

Goe tip. Hoewel ik met de missus op vakantie was de vorige keer dat ik bij de Zwitserse grens zo'n ding kocht, had ik toen gek genoeg geen pot vaseline bij mij ... ^_^

Link naar reactie

idd een goede tip, kan natuurlijk ook met veel ander vettige smeersel (boter/afwasmiddel etc)..

Eventueel 80% met smeersel en 20%van de originel plak opp. gebruiken.

Ben benieuwd hoe het momenteel met ons groepje vooruitgestuurde verkenners gaat. (Goed weer begrijo ik)

Link naar reactie
Goe tip. Hoewel ik met de missus op vakantie was de vorige keer dat ik bij de Zwitserse grens zo'n ding kocht, had ik toen gek genoeg geen pot vaseline bij mij ... :lachen:

Kijk, je kan de vaseline natuurlijk als excuus meenemen (omdat je die op het vignet moet smeren), en dan heb je ook nog eens iets bij je voor de drogere periodes :lachen:

Link naar reactie

Plak het vignet gewoon eerst op doorzichtig plastic welke een plakkant heeft, zoals b.v. een plastic hoesje van een oud kenteken deel xx welke vroeger op je voorruit moest worden geplakt. Of iets van zelfkelvend folie als boeklon.

Link naar reactie
  • Administrator
Ben benieuwd hoe het momenteel met ons groepje vooruitgestuurde verkenners gaat. (Goed weer begrijo ik)

Nu wel weer goed, dank...

Ik denk dat we maar een apart topic gaan openen bij terugkomst. Dat is het wel waard... :sick: :unsure:

Laat ik het zo zeggen... de paasrit was er niets bij, de zomerrit was er niets bij en Ruud heb ik ook nog moeten bellen voor een oplossing, waarvoor dank! :lachen:

De rest horen en zien jullie maandag wel :lachen:

Link naar reactie
... of die wel in gezelschap van die oude rommel de bergen in wil :sick:

Misschien moeten we maar een streep zetten onder de Z3-tijd op dit forum. :lachen:

Wat blijft zijn de mooie herinneringen. :lachen:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.