Ga naar inhoud

Winterbanden


MdV

Aanbevolen berichten

we hebben er al eerder over gesproken (kan het topic zo 1-2-Z3 niet vinden) maar mn oog viel vanochtend op het volgende artikel in de kwaliteitskrant van wakker Nederland :thumbup: eventjes rekening mee houden, dus :kisstogether:

winterbanden.jpg

Winterbanden verplicht op Duitse wegen

BERLIJN, zaterdag

Op Duitse wegen geldt vanaf komende week de verplichting om winterbanden te hebben bij barre weersomstandigheden zoals sneeuw en ijzel. Dit heeft de Duitse senaat gisteren besloten. Zonder winterbanden dreigt 40 euro boete. Als het verkeer ook nog wordt belemmerd door het hebben van zomerbanden kost het 80 euro.

Link naar reactie
  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

:rolleyes: dat was toch al zo of ben ik in de war ?

Ze hebben de wet aangescherpt ("winterbedingungen" en "winterreifen" zijn nu gespecificeerd), met ingang van morgen: ADAC artikel

Die Neuregelung

Die Neuregelung "Bei Schneeglätte, Schneematsch, Reifglätte oder Glatteis darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, deren Laufflächenprofil, Laufflächenmischung oder Aufbau für die genannten winterlichen Straßenverhältnisse ausgelegt sind (Winterreifen)" stellt eine Verhaltensvorschrift dar, die alle motorisierte Verkehrsteilnehmer auf deutschen Straßen verpflichtet, bei den genannten Wetterverhältnissen mit Winterreifen zu fahren; erfasst sind damit auch Fahrzeuge mit ausländischer Zulassung.

Het is nog steeds niet verplicht van datum x tot datum y, zoals je veel hoort:

Es besteht - wie bisher - keine generelle Winterreifenausrüstungspflicht; der Gesetzgeber hat sich explizit in der Gesetzesbegründung gegen eine Ausrüstungsvorschrift ausgesprochen, die an ein bestimmtes Datum anknüpft. Die Neuregelung bewirkt also auch künftig eine situative Winterreifenpflicht oder - anders ausgedrückt - ein Benutzungsverbot für Sommerreifen bei winterlichen Straßenverhältnissen.
Link naar reactie

nja keb ze dr onder dus geen probleem.

misschien een tip?

neem wel winterbanden die ook de juiste snelheidscodering hebben die bij je vmax past

ik blijk er v snelheidscode onder te hebben (240 kmu) dus dat kan net!

ik reed gister per ongeluk :rolleyes: ook zomaar even een stukje 240 .

nou knalt een band vast niet direct uit elkaar als je een stukje boven de aangegeven snelheid (blijkbaar)zit maar toch.

Link naar reactie

Het laatste bericht neem ik in twijfel. Je bent namelijk in Duitsland verplicht banden te gebruiken die vwb hun snelheidsindicatie en type overeenkomen met wat op de Tüv brief is toegestaan en niets anders. Vermoedelijk is een soort gelijke regel ook in NL van toepassing (verzekering) als je een ongeval krijgt met een snelle auto waaronder banden zitten met een verkeerde snelheidstype.

Als tweede wil ik opmerken dat winterbanden met een profieldiepte minder dan 4 mm hun dienst al winterband gehad hebben en eigenlijk daarvoor nier meer bruikbaar zijn.

Link naar reactie

ADAC zegt:

Winter-/Ganzjahresreifen (nur mit M+S - Kennzeichnung, siehe auch Punkt 3.):

Der Geschwindigkeitsindex darf für niedrigere Höchstgeschwindigkeiten gelten, als in den Fahr- zeugpapieren für Sommerreifen eingetragen. In diesen Fällen muss ein Aufkleber mit der für den M+S-Reifen zulässige Höchstgeschwindigkeit im Sichtfeld des Fahrers angebracht werden. Beispiel: Fz.-Schein 195/65 R 14 89 H (Sommerreifen), zulässig sind auch Reifen mit Aufschrift: 195/65 R 14 89 Q M+S. In diesem Fall ist aber auch die zulässige Höchstgeschwindigkeit des Fahrzeuges durch die des Reifens entsprechend begrenzt und unbedingt einzuhalten.

Werden in den Fahrzeugpapieren Reifendimensionen mit einem "M+S" angegeben (siehe auch Bild 1), so sind diese Angaben als Empfehlungen zu verstehen. M+S-Reifen mit dieser Dimen- sion dürfen auch mit einem anderen z.B. auch niedrigeren Speed-Index verwendet werden. Dabei sind ggf. die Ausführungen zu Load- und Speed-Index zu beachten. Einschränkungen wie "nur Sommerreifen" oder "nur Winterreifen" haben grundsätzlich nur den Charakter von Empfehlungen. Bei Reifendimensionen, die nur als Sommerreifen gedacht sind, müssen ggf. Freigängigkeitsprobleme bei der Schneekettenmontage berücksichtigt werden.

Link naar reactie

De tekst van de ADAC trek ik niet in twijfel maar het is een erg bedenkelijk verhaal.

Zoals ik het lees mag je dus banden in M+S uitvoering monteren die niet geschikt zijn voor de te behalen maximum snelheid van de auto.

In het voorbeeld speekt men van Q type banden geschikt tot max. 160 km/u op een auto die met zomerbanden H type banden (max 210 km/u) moet hebben. De bestuurder moet er dan middels een sticker op het dashbord aan denken dat hij met M+S banden niet harder dan 160 km/u mag rijden.

Wat mij in de jaren dat ik in Duitsland gewoont verteld is, is dat men niet mag afwijken van datgene wat in de KFZ-brief vermeld staat tenzij er een aanpassing met goedkeuren van de TÜV aan toegevoegd is.

Maar als het anders is of geworden is heb ik weer iets geleerd.

Link naar reactie
Als tweede wil ik opmerken dat winterbanden met een profieldiepte minder dan 4 mm hun dienst al winterband gehad hebben en eigenlijk daarvoor nier meer bruikbaar zijn.
Tsja, je leest vaak de 4 mm grens maar dat doet me toch twijfelen. "zomer"banden mag je tot 1.2 mm op rijden (niet aanbevelenswaardig) en dan zouden winterbanden met 3.5 mm slecht zijn?

Als je hier leest: http://www.maasbanden.nl/autobanden/winterbanden/ dan rijdt volgens de ÖAMTC een 4mm winterband nog altijd rondjes om een nieuwe "zomer band"

Link naar reactie

De kleinere profiellijntjes in de profielblokken zijn niet 8mm diep zoals tussen de profielblokken zelf. Die kleinere schijnen 4mm diep te zijn.

zomerwinterbanden.jpg

Het zijn die kleine profiellijntjes die voor een deel van de grip op sneeuw zorgen

086.jpg

In hoeverre het allemaal marketingpraat is weet ik niet. De rubbersamenstelling zou ook nog wat verschil maken.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Ging vanmorgen op de a13 met een constante snelheid van 60-70, eerst uitbreken links, over naar rechts, en weer opvangen...eind goed al goed. Was wel even schrikken!

--> Kijk eens wat je teweeg hebt gebracht.. :thumbup:

De A13 tussen Den Haag en Rotterdam is korte tijd afgesloten geweest na een kettingbotsing. De weg was dicht vanaf de afslag Delft Zuid. Na half 10 gingen twee rijstroken weer open en was alleen de rechterrijstrook nog dicht. Bij de kettingbotsing waren zes auto's betrokken. Het is nog niet bekend of er gewonden zijn gevallen.

Bron

Link naar reactie

Ben sinds gisteravond terug uit Duitsland van een aantal meetings.

Een aantal van mijn collega's hadden (nog) geen winterbanden en dienden meteen bij ATU langs te gaan van onze wagenparkbeheerder.

Onze general mgr schoot echter de hoofdvogel, hij ging maandag met zijn A6 los op de toegangspoort van het hotel.

De dalende toegangsweg ernaar was één spiegel (hard aangereden sneeuw). Links voor alles in mekaar, de bijgeroepen hotel manager liet meteen de zomerbanden onder de A6 van mijn baas fotograferen. Dat wordt dus waarschijnlijk boete en een moeilijk doende verzekering.

Nu ja, ik ervaar dat de M&S banden die ze er bij mijn auto onderleggen, hoegenaamd geen zekerheid bieden bij dergelijk aangereden sneeuwwegen.

Link naar reactie

Nope, toegangsweg is zo'n 750m, maar ze delen die met een daarvoor gelegen tuincenter.

Wellicht een punt van discussie, wie wat vrij maakt. Was ook hetgeen mijn baas hun verweet, zelfs taxi's reden niet meer tot voor de ingang, wegens te link.

Ben benieuwd hoe dit eindigt ...

Link naar reactie
  • Administrator
Als je hier leest: http://www.maasbanden.nl/autobanden/winterbanden/ dan rijdt volgens de ÖAMTC een 4mm winterband nog altijd rondjes om een nieuwe "zomer band"

Laat ik er nou net 3.5mm op hebben zitten (als 't al niet minder is :ok:) en ik kan bevestigen dat ik met moeite weg kom op aangereden sneeuw. Door verse sneeuw heen gaat het uitstekend en daar zit hem nou juist dat 4mm verhaal. Hoe minder profiel op een winterband hoe sneller het profiel volloopt met sneeuw. Bij meer profiel is er meer speling tussen de lamellen en loopt de sneeuw er vanzelf weer uit. Denk ik :unsure:.

Maaaar... eerst een nieuw dak en dan nieuwe winterbandjes. heb de ijspegels nog net niet aan de binnenkant hangen :thumbup:.

Link naar reactie
  • Administrator
That wasn't me...

Kwam pas rond half 10 langs en de botsing was volgens mij in tegengestelde richting...

Dan was het wel een behoorlijke slinger als ze er in tegengestelde richting al van schrokken :unsure:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.