Ga naar inhoud

Motor Opgeblazen?


sergetwb

Aanbevolen berichten

Hallo,

Een aantal weken geleden is onze Z3 naar de garage geweest omdat deze behoorlijk veel olie gebruikte en nogal pruttelde.

Na een grondige beurt liep deze weer als een zonnetje en leek alles in orde te zijn.

Gisteren heeft mijn vriendin het oliepeil nagekeken en bleek deze al weer bijna leeg te zijn, de motor had tijdens het peilen nog niet gelopen.

Ze heeft er ongeveer een liter tot anderhalve liter bijgedaan en is vervolgens gaan rijden, zo´n 40 kilometer.

Tot zo ver niets aan de hand tot ik s´avonds nog even een stukje was gaan rijden.

Vrijwel direct na het starten viel de stuurbekrachtiging uit en ging het accu lampje branden.

het plan was om de volgende dag naar de garage te gaan om dit na te laten kijken maar na ongeveer anderhalve kilometer rijden begon de temperatuurmeter enorm op te lopen en vervolgens begon het ABS lampje te branden.

Ik besloot om de auto op de eerste de beste parkeerplaats stil te zetten om de motor af te laten koelen, gelukkig was er één een paar meter verderop.

Het stoplicht ging op groen, de auto´s voor me trokken op en met een bonzend hart probeerde ik naar de parkeerplaats te rijden, echter na een paar meter klonk er een harde plof en enorm veel witte rook kwam er uit de motor.

De motor direct uitgezet en de auto uit laten rollen tot bij de parkeerplaats.

Gelukkig geen vlammen maar het zag er uit alsof de motor in de fik stond, het roken werd wel iets minder maar heeft nog uren staan roken.

We zijn geen experts in motoren maar heeft iemand een idee wat er gebeurd zou kunnen zijn en of dit te repareren/voorkomen is?

Natuurlijk hopen we dat het gerepareerd kan worden en het niet al te veel in de papieren gaat lopen, maar vooral dat we met een veilig gevoel de weg weer op kunnen gaan.

Groet,

Serge

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geen leuke binnenkomer maar welkom op het forum.

Geen stuurbekrachtiging meer en accu lampje dan ik denk dat je multiriem geknapt is.

Het nadeel is dat die ook de koelfan aandrijft, dus geen koeling behalve rijwind.

Wat er kapot gegaan is geen idee kan van alles zijn, als je geluk hebt is alleen de overdruk beveiliging open gegaan.

Deze zit in de radiatordop en gaat open als de druk meer dan 2.0 bar wordt.

Grtz Ron.

Link naar reactie

Witte rook zou idd ook kokend koelwater kunnen zijn. Ik zou maar eens naar een garage gaan! Wij kunnen je vanaf hier ook niet beter helpen dan te gissen.

Staat de auto er nog of ben je afgesleept? In zo'n geval bel ik de anwb en die kunnen je wel vertellen wat er aan de hand is. Ik weet niet of je lid ben maar dit is denk ik een mooie reden om dat dan te worden!

Link naar reactie

We zijn geen experts in motoren !

nee dat begrijp ik :m:

maarre waarom ga je rijden zonder stuurbekrachtiging en een brandende waarschuwingslamp in je dash???

maar goed wat er nu kapot is geen idee maar het kan van alles zijn,radiator,een slang,koppakking ,etc etc

en dan nog dat olieverbruik dat klinkt niet goed,heeft ze nog gepeild na die 1 a 1,5 liter erbij gegooid te hebben??

tussen op peil en bijvullen zit max ongeveer een liter (nu is een half litertje teveel ook niet direct dodelijk in een motor maar goed is t niet.

ik zeg op naar de garage (op een trailer of op sleep)en alvast maar wat sparen :wub:

Link naar reactie

Ik weet niet wat er precies aan de hand is maar weet exact waar het is misgegaan:

Gisteren heeft mijn vriendin het oliepeil nagekeken en bleek deze al weer bijna leeg te zijn, de motor had tijdens het peilen nog niet gelopen.

Ze heeft er ongeveer een liter tot anderhalve liter bijgedaan en is vervolgens gaan rijden, zo´n 40 kilometer.

:m::wub:

Link naar reactie

Redelijk bizarre situatie.

Klinkt als kapotte multiriem, daardoor zware oververhitting en kapotte koppakking oid

Olieverlies kan ik zo ff niet verklaren.

Gelijk een expert na laten kijken. Die zal waarschijnlijk als eerste je olie aftappen en kijken of er water inzit oid.

Als je motor heel heet is geweest, is dat heel slecht voor je cilinderkop. De kop zelf kan wel gevlakt worden, maar ook de lagerpassingen voor je nokkenas kunnen uit lijn gaan staan.

Maar goed, kan van alles zijn. Volgende keer niet zo ver meer doorrijden :wub:

Link naar reactie

Bedankt voor jullie antwoorden!

Morgenochtend komt de garage om de auto op te halen met een vrachtwagen.

M´n vriendin had na het bijvullen wel gekeken of het al voller werd maar waarschijnlijk te snel, direct na het vullen.

Ik ben gaan rijden zonder stuurbekrachtiging aangezien ik in de buurt van de garage moest zijn en het er alleen een acculampje brandde, ook niet slim blijkt achteraf :angry:

het is overigens een Z3 uit`97 met een 1.9 motor(waarschijnlijk nu -1.9 :wave: )

Hopelijk valt de schade mee, de laatste beurt was al flink aan de prijs :angry:

Link naar reactie

Zoals al eerder genoemd , lijkt mij dat de riem kapot was . Geen stuurbekrachtiging + acculamp.

Dat betekent GEEN koeling.

Na een km rijden is het blok op temp > gaat de thermostaat open ( voor de radiator koeling)

Deze koelt even ( de koude vloeistof in de radiator) maar de motor warmt sneller op dan de radiator kan koelen , nl geen koelfan.

Motor wordt te heet. Koelsysteem gaat koken en komt op overdruk.

dan de plof:

Een waterslang ? overdruk beveiliging ? > resultaat beide veel stoom

Als bovenstaand de enige schade is , valt het mee

Maar de plof kan ook de koppakking zijn > dan is het kwanta kosta mijn inschatting ca 1500 euro

Advies , Laat dit niet door de BMW dealer uitvoeren met het uurtarief van 120 euro of meer. Er zit nl meer dan een dag werk in.

Het ABS lampje ???? misschien toch het opblazen van de motor :-( ( door wegvallen onderdruk !!!)

succes bij de reparatie

Link naar reactie

De ontstane schade ligt geheel aan de temperatuur die de motor heeft bereikt. Als het koelsysteem is geploft (slang, dop, oid) en je veel witte rook ziet onder de kap, betekent dit niet per sé dat er grote schade is. Als de motor echt veel te heet is geworden, dan beschadigt eerst de koppakking, dan verbranden de kleppen en dan scheurt de kop. Een lekke koppakking herken je meestal aan witte rook uit de uitlaat, maar dat hoeft niet per sé, de koelvloeistof kan ipv in de cilinders ook ergens anders terecht komen (bijv. in je motorcompartiment). Wat ook nog wel eens gebeurt is dat er een klein gaatje in de koppaking komt en de motor druk opbouwt in het koelsysteem, dan barst er vaak een slang oid.

Mocht het zo zijn dat er grote schade is (koppakking, kop, kleppen, etc.) bedenk dan dat het hele blok vervangen door een 2e hands exemplaar waarschijnlijk stukken goedkoper is dan het vervangen van de onderdelen. Ik spreek uit ervaring, heb ooit eens een oververhit blok in een e36 laten vervangen nadat er een koelslang op de snelweg was gescheurt en al het koelwater eruit had gepompt. Ik was toen voor 1750 euries klaar, incl tranport auto, 2e hands blok, montage en vervangen van kleine onderdelen waar je dan mooi bij kan.

Link naar reactie
  • Administrator
En Serge ? al nieuws ?

He, ik dacht dat ik dat gisteren ook al vroeg en nou is mijn berichtje er niet meer ... :rolleyes: Ik weet het, bij fouten met computers ligt het altijd aan jezelf. :schater: Anyway: Serge, ik ben ook benieuwd!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.