Ga naar inhoud

Chip Tuning / Optimalisatie


Bossie

Aanbevolen berichten

Wij hebben een aantal jaar geleden onze toenmalige BMW 318D (2002) laten chip tunen.

Dit leverde de auto een aantal voordelen op.

Één daarvan was, dat de BMW vwb afstelling, als 'herboren' uit de tuning kwam.

Ook het dieselverbruik was optimaal geworden. Hier hebben we lang plezier van gehad.

Nu hebben we een mooie Z3 1.8 uit 1998.

Loopt als een zonnetje, maar chip tuning zou hem waarschijnlijk optimaal kunnen afstellen(?)

Heeft iemand ervaring met chip tuning voor deze motor?

Hij heeft nu 108.000 km gelopen.

Zgn. map tunen kan volgens mij ook, maar dan worden de instellingen dmv een computer geoptimaliseerd.

Heeft iemand daar ervaring mee (voor de 1.8 uit 1998)?

Link naar reactie
  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Verwacht er niet te veel van:

Check maar even bij Ostman

Serienwerte

Hubraum in cm3 1796 cm3

Nennleistung in KW/PS 85KW / 115PS

Nennleistung bei U/min 5500U/min

Nenndrehmoment in Nm 168 Nm

Nenndrehmoment bei U/min

3900 U/min

Höchstgeschwindigkeit in km/h 194 km/h

Verbrauch Stadt 10.9l

Verbrauch Bahn 5.9l

Optimierung Motorsport

Hubraum in cm3 1796 cm3

Nennleistung in KW/PS 94KW / 127PS

Nenndrehmoment in Nm 185 Nm

Nenndrehmoment bei U/min

3900 U/min

Höchstgeschwindigkeit in km/h 199 km/h

Verbrauch Stadt 10.7l

Verbrauch Bahn 5.7l

Kosten chiptuning bedragen al snel ca. € 600,- hetgeen je door lager brandstofverbruik niet goed gaat maken. Sterker nog, bij inruil is je auto veelal minder waard.

Zoek je meer vermogen, dan kan je beter je Ztje inruilen.....

Link naar reactie

Jawel. Motor loopt lekkerder :wub:

En iedereen die zegt datje het niet merkt ... eerst laten doen ;-)

Vanuit de theorie een argument voeren is leuk, maar ... praktijk zegt alles.

i.a.w. meten = weten.

Mja. Het is en blijft wel een (ouder) 1.8 Blok.

Of het aangeraden is ... dat is wat anders, die afweging moet je voor jezelf maken :m:

Link naar reactie
Zwaar overdreven naar mijn mening wat Ostmann suggereert. Ik kan volgens hen met mijn Z4M na tuning 292 km per uur halen. Is onmogelijk om met slechts chiptuning dit te realiseren.

Een Z4 heeft een zesde versnelling, als je bij de M de begrenzer eraf haalt (das allemaal software) kan die zomaar een flink hogere top krijgen.

Ik weet niet of de bakverhouding van een Z3M hetzelfde is als van mijn Z3 3.0, maar die laatste zit bij 250 praktisch in de toerenbegrenzer bij 6000+ toeren. Dat de Z3M volgens Ostman "slechts" 280 haalt zonder begrenzer zou dan ook zomaar kunnen.

Link naar reactie

Idd maar bij een kleine 280 houdt het echt wel op. De Z3M zal dit sowieso niet halen

Een Z4 heeft een zesde versnelling, als je bij de M de begrenzer eraf haalt (das allemaal software) kan die zomaar een flink hogere top krijgen.
Link naar reactie
i.a.w. :angry: ?

Heb je het gemeten? Ik ben dol op vergelijkende grafiekjes...

Dynobut grafiek :wave:

-------------------------------------

Plezier zonder chip: |||

Plezier met chip: ||||||||||||||

-------------------------------------

Tractioncontrollampje aanslaan:

Zonder chip: soms

Met chip: vaak

-------------------------------------

Smile meter bij 7000 rpm:

Zonder:

Met: ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

-------------------------------------

Zoiets? Maar de chip is met eenzelfde motor getest op 265pk. Qua vermogen geloof ik dat, het koppel is in iedergeval een stuk hoger.

Nu ben ik iemand die het verschil ook echt wil zien, en dus zijn er wat vergelijkende tests geweest en ja, de Z4 trekt duideljk harder na chip.

En de Z4 trekt in z'n zes (0.85 ratio dus overdrive) ook nog redelijk ... kon er in iedergeval 240 in blijven rijden zonder terugval. De acceleratie tijdens de pizzarit was natuurlijk wel beter in 5.

Dan ga je idd wel redelijk hoog qua toeren ... maar de auto had het er niet zwaar mee :angry:

Link naar reactie
-------------------------------------

Smile meter bij 7000 rpm:

Zonder:

Met: ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

-------------------------------------

Vooral deze doet de grijnsspieren rekken...

Link naar reactie

Zoals al gezegd, als je met een 1.8 meer vermogen zoekt, lekker doorsparen voor een 1.9, 2.8, 3.0 of M. Optimaal afstellen? Zou BMW ze af fabriek niet al optimaal afleveren? Veel van de bij chiptuning geclaimde vermogenswinst op atmosferische motoren wordt behaald door de toerental begrenzer op te hogen. Daar heb je in de praktijk dus niet zo veel aan, behalve misschien een wat kortere levenduur van je motorblok. Als je met chiptunen al echte vermogenswinst wil behalen dan zul je meer aanpassingen moeten maken (inlaat/uitlaat, e.d.) en dan motormanagement op maat programmeren. En dat kom je met 600 euri niet zo ver.

Chiptunen maar bewaren voor die turbo motoren dus.

Link naar reactie
Een Z4 heeft een zesde versnelling, als je bij de M de begrenzer eraf haalt (das allemaal software) kan die zomaar een flink hogere top krijgen.

Ik weet niet of de bakverhouding van een Z3M hetzelfde is als van mijn Z3 3.0, maar die laatste zit bij 250 praktisch in de toerenbegrenzer bij 6000+ toeren. Dat de Z3M volgens Ostman "slechts" 280 haalt zonder begrenzer zou dan ook zomaar kunnen.

280 zou goed kunnen. de z3m haalt 255 (begrensd) op ongeveer 6.800 toeren.

Link naar reactie

Zoals wel vaker gezegd (ook hier weer) is BMW een motoren fabrikant die zijn motoren al redelijk goed benut, maw er al zoveel mogelijk uithaalt. Als je nou een Volvo neemt waarbij de motor echt gemapped is op comfortabel rijden, dan kan ik me voorstellen dat je daar nog wat uit kan halen BMW motoren zijn van zich zelf al behoorlijk sportief. Idd met diverse hardware tunig (inlaat en uitlaattraject) kan je nog wel wat doen maar dan ben jemet je chiptunign alleen maar het management aan het aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Kortom veel geld voor weinig resultaat.

Een chip die je 15 pk wintst oplevert en 600 euro kost, kost je dus 40 euro per pk.

Als je nou een 1.8 hebt met een waarde van 8000-10000 en je gaat deze intruilen voor een 2.8 (waarde 10000-12000) dan ben je een goedkoper uit. En krijg je de standaard extra's van een 2.8 er gratis bij.

Link naar reactie

Waarom chiptuning misschien van enig nut kan zijn bij een atmosferische motor:

De autofabrikant produceert grotendeels massaproducten die overal in de wereld dienen te werken. Ook onder de meest barre omstandigheden. Fabrikanten houden dan ook rekening met sterk wisselende brandstofkwaliteiten en slechte onderhoudsbepalingen. In Europa zijn de brandstoffen en motorolie van uitstekende kwaliteit en wordt onderhoud goed uitgevoerd. Dat geeft ruimte voor chiptuning met behoud van levensduur. Ziptuning is een onderneming die voor u een maatproduct aflevert welke geschikt is voor het dagelijks gebruik in Nederland en de rest van Europa. Dit maatwerk is iets wat een fabrikant immers nooit voor u zou kunnen doen, dat zou een auto te duur maken.

Maar ik zou persoonlijk het geld gewoon in de pocket houden en besteden aan andere leuke dingen...

Link naar reactie

Heb mijn lease Focus toevallig bij Ziptuning laten chippen en ik kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben. Heb hem laten tunen na 1000km en de auto staat nu op 170000. Geen extra olieverbruik of iets dergelijks, alleen de standaard beurten. In januari krijg ik mijn nieuwe lease auto(Megane 1.5dci 110pk Limitee Bose) en die gaat er direct weer naar toe.

Maar goed een turbomotor laten chippen biedt veel meer resultaat dan een atmosferische motor. Beter 1.8 verkopen en een 6 cilinder kopen als je meer vermogen wilt. Maar dat is mijn mening.

Link naar reactie
Wel grappig om als argumentatie/onderbouwing van waarom chippen zinvol zou zijn een complete tekst van ziptuning zelf aan te halen.

Nee, maar nu ben ik om hoor. :schater:

Als deze reactie voor mij bedoeld is.... lees mijn stuk nog eens en probeer dan nu begrijpend te lezen.

Ik heb geen ervaring met ziptuning, ik haal niemand over en geef op het laatst aan dat je beter je geld in je portemonnee kan houden. Ik geef alleen aan dat optimalisatie naar omgevingsomstandigheden een argument kan zijn dat chiptuning nut kan hebben. Ik "quote" de tekst om aan te geven dat het gekopieerd is. Wat is hier nu grappig aan?

Link naar reactie
De autofabrikant produceert grotendeels massaproducten die overal in de wereld dienen te werken. Ook onder de meest barre omstandigheden. Fabrikanten houden dan ook rekening met sterk wisselende brandstofkwaliteiten en slechte onderhoudsbepalingen. In Europa zijn de brandstoffen en motorolie van uitstekende kwaliteit en wordt onderhoud goed uitgevoerd. Dat geeft ruimte voor chiptuning met behoud van levensduur.

Het is niet alleen een verkoop argument maar nog onzin ook als je het mij vraagt. Wat ze in feite zeggen is als je dingen als de pingelsensor en de brandstof filter zou weghalen/uitschakelen, dat er dan een ruimte zou onstaan voor optimalisatie/tuning. Dat zie ik ff niet. Wat voor motorische restricties zouden er dan zijn die puur zijn voor het functioneren onder die zg barre omstandigheden?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.