Ga naar inhoud

Fotografie Topic

DJLeonardo

Aanbevolen berichten

• Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

ok point taken. welk niveau moeten we dan vanuit gaan? Kunnen we er vanuit gaan dat de doelgroep op z'n minst met een DSLR fotografeert of de ambitie heeft dit te gaan doen? Uitgaan van het nivaeu van foto's maken met een volautomatische compact camera lijkt me weinig zinvol toch? Aangezien daar weinig tot geen winst te behalen is.

De basis uitleg komt ook na verloop van tijd. Eerst moet alles een beetje verzameld worden denk ik. Als je gewoon een stoomcursus fotografie beginselen wil kan je trouwens beter een fotosite opzoeken denk ik. Daar is dit forum niet voor. Uiteraard kunnen we wel wat basis dingen verzamelen in de eerst posts.

Wat is een spiegelreflex camera, of tegenwoordig: een Digitale Spiegel Reflex Camera -> DSLR

Welke parameters bepalen de foto:

ISO of lichtgevoeligheid

sluitertijd

diafragma

Wat is daarbij belangrijk

witbalans

lichtmeting

(auto)focus, waar focussen

kadrering

horizon

etc.

Je kan natuurlijk zelf even googlen op dit soort termen.

1x google levert mij al deze site op:

fotografie basis

We zouden bijna het allerbelangrijkste vergeten: het moment. In veel soorten fotografie is het pakken van het moment vele malen belangrijker dan wat dan ook. Denk aan pers en sportfotografie. Mijn foto enhousiasme draait vnl om het fotograferen van mijn kinderen. Daarbij is het juiste moment vitaal. Persoonlijk ben ik dan ook helemaal niet zo bezig met dingen instellen. Ik doe alles automatisch omdat ik geen tijd heb voor expiriment. Maar daarbij zijn wel een paar dingen heel belangrijk. Zo moet je b.v. wel zorgen dat je compsitie goed is (zo snel mogelijk) en dat je goed focussed want onscherpe foto's heb je niks aan. Zo heb ik standaard mijn 50 mm lens op de camera omdat die razendsnel focussed, nooit bewogen is (snelle sluitertijd) en erg licht is en dus de camera hanteerbaarder maakt. Het feit dat ik niet kan zoomen met de lens vind ik geen enkel bezwaar. Een stapje voor of achteruit is zo gemaakt.

Voor het fotograferen van auto's is het moment natuurlijk een veel kleiner issue omdat de meeste auto's niet weglopen. Toch ben je met een auto ook vaak in de situatie dat er weinig tijd is om iets te schieten.

Link naar reactie

We hebben het twee jaar terug al eens gehad over een "foto-tripje", met een aantal Ztjes op 1 dag langs een aantal mooie foto locaties. Is er eigenlijk nooit echt van gekomen, maar Ralf en ik zijn een paar keer heel dichtbij geweest om er bijna aan te beginnen :blink:

Mijn favoriete Forum fotografen zijn (foto's even gejat van hun topics):

Bassie:

img1920v.jpg

img9704.jpg

Tom (lang niet meer gezien)

2929320066_97dc74a5c5_b.jpg

Foto's met mayo (door zijn huisfotograaf)

5.jpg

stuk voor stuk :thumbup:

Sommige foto's die Simone of ik genomen hebben, en ikzelf wel erg mooi vind, zijn vaak haphazardly genomen.

Foto's waar beweging in zit

IMG_6453.JPG

IMG_3942.JPG

of foto's waar woest aantrekkelijke coupe rijders opstaan...

IMG_3924.JPG

;) ;)

Qua fotomateriaal schieten we toch nog erg veel met de compactcamera (Ixus 80IS), die is zo lekker compact. Simone heeft ook een 40D met een hele zwik lenzen (loopt van 17mm tot 300mm), waarvan ik de 28-135 USM-IS het fijnste vind.

Link naar reactie
Ik gebruikte altijd Fuji 36 Asa 400 rolletjes. Met een beetje mazzel haalde je er 38 opnamen uit :thumbup:

Ik kwam voorheen altijd tot 37, maar inmiddels is dat kennelijk ingekort. Nu is het echt 36. Bovendien betaal je inmiddels voor een pakje met twee rolletjes hetzelfde als dat tot voor kort een pakje van drie kostte. :blink:

Link naar reactie
  • Administrator
Bovendien betaal je inmiddels voor een pakje met twee rolletjes hetzelfde als dat tot voor kort een pakje van drie kostte. :thumbup:

Een 8GB SD kaartje kost volgens mij minder tegenwoordig :blink:

Link naar reactie

Ik heb hier ook nog wel een voorbeeld van het effect van een polarisatiefilter.

Links zonder, rechts met:

full.jpgfull.jpg

De zon was al redelijk aan het ondergaan, als deze wat hoger had gestaan had ik alle spiegelingen wel weg kunnen krijgen.

Als ik met filter schiet heb ik nog wel eens last van plekken waarbij het licht als het ware uitgesmeerd wordt, zoals linksboven op de foto goed te zien is. Beetje jammer, ook omdat het een B+W filter is, zeker niet een van de goedkoopste :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in