Ga naar inhoud

SAAB met BMW

Jos

Aanbevolen berichten

• Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Over welke 1.6 viercylinder hebben ze het eigenlijk? De huidige THP mini blokken? (prince motor)

Die komen toch voor het grootste gedeelte van PSA? (alleen de kop 'is van' BMW (o.a. VANOS))

Voor zover ik weet assembleert BMW alleen de mini blokken ergens in de UK, en is het PSA die alle onderdelen maakt.

Link naar reactie
Over welke 1.6 viercylinder hebben ze het eigenlijk?

Huidige Mini blokken zijn atmosferisch en met compressor, dus geen turbo's.

Ik denk dat ze een deal hebben over toekomstige "downsize" benzine motoren die debuteren in de nieuwe 1 en 3 series in (respectievelijk) 2011 en 2012.

Volgens dit artikel op autoweek krijgt de 3 serie schijnbaar een 1.35 liter driepitter turbo (316i), 1.6 liter vier cylinder turbo (318i + 320i) en 2 liter vier cylinder turbo (32???). Pas bij de 335i zou er een zespitter onder de kap zitten.

Toch zijn die 1.6jes met 150 en 180 pk leuke motoren om in een Saab te lepelen. :thumbup:

Link naar reactie
Huidige Mini blokken zijn atmosferisch en met compressor, dus geen turbo's.

Dat zijn de oude motoren die gebaseerd zijn op het tritec blok (oud rover/chrysler blok uit 1997).

De huidige blokken zijn zogezegd de 'prince blokken' die van PSA komen, en die zijn atmosferisch of THP (turbo high pressure (twinscroll)).

De thp's hebben overigens geen variabele klepopening (valvetronic heet dat geloof ik); alleen vanos (variabele timing)

Voor wat ik er nu van snap gaat het weldegelijk over het PSA blok (het staat nu ook bij het bericht)

Link naar reactie
Jij hebt toch zo'n ding Ruud??? Ben je niet ook op dat forum actief??

ik heb maar een lowly Coopertje (atmosferisch geval). Snap ik niet dat al die mannen met die Cooper S'jes bezig zijn met pulley-kits om de compressor wat op te peppen. Dus ik dacht inderdaad dat zowel de R53 als R56 met compressor geladen motoren werkten.

Voor wat ik er nu van snap gaat het weldegelijk over het PSA blok (het staat nu ook bij het bericht)

ik zie idd de update

UPDATE 15:00

Tijdens de persconferentie heeft BMW bevestigd dat het inderdaad gaat om de 1.6 Turbo “Prince engine” die momenteel te vinden is in verschillende MINI modellen (en de nodige Peugeot/Citroen modellen)

Dan snap ik de deal tussen BMW en Saab niet, dan gaan ze vanaf 2012 toegang krijgen tot motoren die al in 2007/2008 in Mini's (en tig PSA modellen) gelepeld worden. Ze krijgen dan natuurlijk/hopelijk wel alle "efficient dynamics" technologie erbij die ook in de huidige Mini's zit.

Link naar reactie

Wat valt er dan niet aan te snappen? Die prince motor zit in 2012 waarschijnlijk ook nog gewoon in de mini hoor, al dan niet in ietwat gewijzigde vorm. Die krijgt saab dan natuurlijk ook.

Saab heeft op redelijk korte termijn gewoon een motor nodig (2012 is al over iets meer dan een jaartje), en ze willen waarschijnlijk niet speculeren opdat BMW dan ook al wellicht een 3 cyl turbo voor de 3 serie heeft oid. Sowieso moet je bij deze deals niet denken dat je zomaar een motortje kan kopen. Dit gaat over (in totaal) waarschijnlijk honderdduizenden exemplaren; dat vergt ook planning.

Ik vind het apart dat PSA niet in de deal zit (al zal bmw heus wel met psa overlegd hebben :schater: )

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in