Ga naar inhoud

Cruise control


ad k

Aanbevolen berichten

Hoi,

Even op het forum gezocht maar kon over het volgende niets vinden en ben benieuwd naar ervaringen.

Als ik de cruise control aanzet werkt alles prima maar ik heb nu al twee keer meegemaakt dat als ik de cruise control afzet dan staat het gaspedaal muurvast.

Je kunt er veel kracht opzetten maar er is geen beweging meer in te krijgen, het staat in de hoogste stand vast.

Ik weet niet of dit verband kan houden met het gebruik van de cruise control maar het is wel opvallend dat het tot nu toe alleen voorkomt als ik de cruise control heb gebruikt.

Na wat friemelen..vloeken :thumbup: ...tikken...wijs kijken :smart: ....verwonder kijken..sh.t :rolleyes: wat is dat nu weer kun je weer gas geven en werkt alles weer normaal.

Iemand dit als eens meegemaakt ?? Oplossing emmer WD40 in gaspedaalhuis storten ??

Grroeten

Ad

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Na wat friemelen..vloeken :thumbup: ...tikken...wijs kijken :smart: ....verwonder kijken..sh.t :rolleyes: wat is dat nu weer kun je weer gas geven en werkt alles weer normaal.

Friemelen... Waaraan??

Verder ben ik nieuw hier, en heb ik (nog) niet eens een Z3, maar technisch ben ik wel een beetje onderlegt.. Als noob zou mijn eerste vraag zijn: Ligt het zeker weten aan de CC?? De eerste manier om dat te checken is de volgende vraag: Als de CC aan staat tijdens het rijden, en je laat het gaspedaal los, blijft ie dan ook in z'n positie staan, of komt ie 'gewoon' omhoog?

Link naar reactie
Friemelen... Waaraan??

Het enige wat ik gedaan heb is het gaspedaal aan de bovenkant eens vastgepakt en op en neer bewogen wat aan getrokken en plots konden we weer gas geven.

Ik begrijp dat het pedaal de voetbeweging electronisch doorgeeft aan de motor en dit niet meer dmv een kabel gaat.

Ik heb echter geen idee hoe het gaspedaal er van binnen uitziet.

Zitten hier mechanische delen in die kunnen "vasthaken" of hoe kan het pedaal "vast blijven staan"

Ik zal eens kijken wat er precies gebeurd met het gaspedaal als ik de CC aanzet, op dit moment weet ik het nog niet.

Grroeten

Ad

Link naar reactie

als ik de cruisecontrol gebruik kan ik altijd gewoon "extra gas" bij geven, als je daarna het gas los laat pakt de cruise control weer op bij de eerder ingestelde snelheid.

bij het uitzetten van de cruisecontrol (stengel naar beneden of boven bewegen) komt het gaspedaal gewoon weer omhoog (en kan daarna gewoon gebruikt worden).

Dit is de cruise control van een single vanos 2.8, dus met een kabel en een stapenmotor. Ik meen me te herrineren dat een dubbel vanos een electronisch gaspedaal (en dus ook een electronische cruise control) heeft (of was dat nu tussen de S50 en S54? :rolleyes: )

Link naar reactie
Het systeem werkt met een kabel, dus h3t lijkt me sterk dat het blijven steken van het pedaal door de cruise control komt!

Dat was heeeeeeeeel vroeger zo, bij motoren met een carburateur met een gasklep. Bij injectiemotoren zit er echt geen kabel meer tussen je gaspedaal en de brandstofinjectiepomp. De CC is volledig elektronisch. Drive by wire dus. Je gaspedaal is een variabele weerstand, en de CC gaat gas bijgeven als je b.v. een helling op rijdt en gas terug als je een helling af rijdt. Snelheid blijft constant, en niet de stand van het pedaal. Bij inschakelen van de CC voel ik niets aan het gaspedaal. Als ik dat loslaat komt hij helemaal omhoog, maar blijft de auto op snelheid. Bij gas bijgeven ook geen extra weerstand. Het eerste deel indrukken doet dan gewoon niets, pas als je voorbij het instelpunt van de CC komt dan gaat de auto versnellen. In het pedaal voel ik niets bijzonders. Zal bij de Z3 toch niet echt anders zijn.

Link naar reactie

Nog eens even op Realoem gekeken en daar staat dat in mijn auto een gaspedaal met kabelbediening zit.

Snap dit niet helemaal dacht namelijk, omdat er cruise control in zit (af fabriek), dat dit geheel electronisch zou zijn.

Nog eens verder snuffelen..even testen en dan maar eens open maken om de zaak te aanschouwen.

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
Dat was heeeeeeeeel vroeger zo, bij motoren met een carburateur met een gasklep. Bij injectiemotoren zit er echt geen kabel meer tussen je gaspedaal en de brandstofinjectiepomp. De CC is volledig elektronisch. Drive by wire dus.
aha, je bent er net zo zeker van als van je sportknopje :rolleyes:
In het pedaal voel ik niets bijzonders. Zal bij de Z3 toch niet echt anders zijn.

Ja is het wel. Bij onze coupe wordt het gaspedaal daadwerkelijk naar beneden getrokken door een stappenmotor. Als je de cruisecontrol aan hebt staan, en je gasvoet op het pedaal rust, voel je het pedaal ook naar beneden gaan als je een helling oprijdt (er moet gas bij om dezelfde snelheid te behouden).

Toen ik de coupe pas reed voelde dit gek aan, deed me denken aan de aloude Renaults 25 V6i's van mijn vader vroeger (80's).

Maar je hebt gelijk dat het in de Z4 niet zo is. In alle andere auto's waarin ik de laatste tien jaar gereden heb (veelal VAG producten en mijn 1) is het zoals je beschrijft. In de Z3 niet.

cruise control systeemoverzicht voor een Z3 2.8

@ad: kan het zijn dat de kabel niet goed "vrijgegeven" wordt nadat de cruisecontrol deze aangetrokken heeft?

Link naar reactie

Vandaag de ZZZ maar eens uitgelaten met dit weer en op en neer naar het werk gereden....cruise control geprobeerd en je raad het al geen probleem vandaag, alles werkte gewoon zoals het hoort.

We houden het in de gaten. :thumbup:

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
  • Administrator
Vandaag de ZZZ maar eens uitgelaten met dit weer en op en neer naar het werk gereden....cruise control geprobeerd en je raad het al geen probleem vandaag, alles werkte gewoon zoals het hoort.

Je was niet toevallig op weg naar de dealer :schater:, ik heb dat namelijk ook altijd :thumbup:

Link naar reactie
Dat was heeeeeeeeel vroeger zo, bij motoren met een carburateur met een gasklep. Bij injectiemotoren zit er echt geen kabel meer tussen je gaspedaal en de brandstofinjectiepomp. De CC is volledig elektronisch. Drive by wire dus.

Drive by wire wordt nog niet zo heel erg lang gebruikt (paar jaar)..... heeft voor zover ik weet niets met injectie te maken.

Wel mooi hoor, gaskabel.... Die reageert zo lekker snel. Als ik het gaspedaal intrap moet ik eerst wachten op een dubbele schriftelijke aanvraag en wanneer deze beide keren is goedgekeurd begint de motor eindelijk toeren te maken. Da´s met een kabel wel even anders.

Link naar reactie

mn vorige kar 1998 had ook nog geen drive by wire

dus geheel antiek is dat systeem idd niet de auto had wel injectie

het verschil met een carb motor is dat er alleen maar meer of minder lucht word toegelaten in de motor via de gasklep en de benzine vlakbij de inlaatklep met de lucht mee word ingevoerd.

Link naar reactie

Hoi,

Gisteren effe bij Ruud langs geweest en die heeft even gekeken en het probleem opgelost.

In mijn auto zit dus toch een normale kabelbediening vanaf het gaspedaal.

De cruisecontrol heeft ook een kabel en beide zitten uiteraard op de gasklep.

Bij het inschakelen van de cruise control houdt de kabel van de cruise control de gasklep op een bepaalde stand.

Bij het uitschakelen van de cruise control slaat de gasklep onder de veerdruk helemaal dicht.

Doordat er kool aanslag op de gasklep zat bleef deze daar plakken en zat dan echt goed vast.

Het leek er dus op dat het gaspedaal vast zat maar was in feite dus de gasklep.

Gasklephuis en klep schoongemaakt en probleem is opgelost.

Ruudje :lol:

Grrroeten

Ad

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.