Ga naar inhoud

veerpootbrug


strijb

Aanbevolen berichten

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Is het niet het bekende tussen de oren effect ?

Als ik zo kijk dan zie ik toch aan beide kanten een schroef zitten en volgens mij kan je die nooit zo vast draaien dat er geen beweging meer in zit, Ik bedoel als het ding uit een stuk zou bestaan kan ik me voorstellen dat het geheel wat stijver wordt .

Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie

Geef eens een verklaring dan.

@ we hebben met twee identieke Z4 gereden een met veerpootbrug en de mijne zonder , En het ging gloeiend hard maar ik merk geen verschil.

Link naar reactie

Floor, niet alleen op het Z3forum maar over de gehele wereld is er al tien jaar innovatie in veerpootbruggen weet ik toevallig.. Oude Porsches, Alfa's, nieuwe auto's.. alles wordt voorzien van een veerpootbrug! Maakt de auto in het vooronder stijver, en torsiestijfheid van een auto verbeteren is altijd goed voor weggedrag en wegligging

Link naar reactie

Allemaal leuk en aardig maar dat geeft nog steeds geen antwoord op de vraag waarom er twee punten in de veerpootbrug zitten die kunnen scharnieren , Dat de dwarsstijfheid verbetert kan ik me iets bij voorstellen Alhoewel dat minimaal is .

Het ding zal nooit(in deze consructie) de onafhankelijke op en neer gaande beweging van de beide veerpoten kunnen beinvloeden.

En je moet al als een beest tekeer gaan wil je er iets van merken. Dus op een circuit bijvoorbeeld Maar voor normaal rijden op de weg is zo,n ding echt overbodig.

Link naar reactie
Het ding zal nooit(in deze consructie) de onafhankelijke op en neer gaande beweging van de beide veerpoten kunnen beinvloeden.

beste floor,nu mag jij mij iets uitleggen!

wie heeft of waar heb je gehoord of gelezen dat een veerpootbrug op en neer gaande bewegingen beinvloed???????????????

ik vermoed dat je je zelf dat hebt wijsgemaakt en daarom niet meer kunt aannemen dat die dingen nut kunnen hebben.

of heb ik dat verkeerd?

elke geprepareerde auto heeft verstevigingen boven en onder aan de voor en achtertrein (dat weet elke beetje autoliefhebber die iets met sneller rijden heeft)ga aar eens zoeken naar plaatjes van onder de motorkap bij alle merken race of rally auto,s

de vraag is (wat mij betreft) wat kunnen deze verstevigingen voor onze auto,s en gebruik daarvan betekenen.

en dan heb je een punt denk ik.

blijkbaar heeft de z4 door de schuine verstevigingen die al aanwezig zijn meer stijfheid voorin dan de z3 en merk je daardoor minder van het wel of niet hebben van zo,n veerpootbrug.

maar zeg nou zelf t ziet er wel kek uit :thumbsup:

strutbar.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Link naar reactie
de vraag is (wat mij betreft) wat kunnen deze verstevigingen voor onze auto,s en gebruik daarvan betekenen.

en dan heb je een punt denk ik.

maar zeg nou zelf t ziet er wel kek uit :thumbsup:

strutbar.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Tuurlijk ziet het er kek uit ,maar het is zo lastig rijden met je motorkap open om te laten zien dat je een veerpootbrug hebt, Verder zeg je zelf een paar posts terug dat je geen noemenswaardig verschil merkt.

En er zit wel degelijk beweging in de voorkant van je auto zowel zijdelings als op en neergaand.

Jij zit toch in de boten bussines dan weet je toch ook dat een schip van enkele tientallen meters bij ruwe zee flink doorbuigt, En bij auto,s zal dat minimaal zijn maar het gebeurt wel en om daar dan een dure voorziening voor aan te schaffen vind ik een beetje onzin.

Verder moet iedereen lekker doen wat hij wil maar ik investeer dan liever in goede banden en draagarmrubbers

Link naar reactie

nu weet ik nog steeds niet waar je dat vage verhaal vandaan hebt!

en idd ik heb eerder al aangegeven dat ik weinig tot geen verschil merk,ik heb dan ook een z4 en die heeft al de 2 schuingeplaatste verstevigingen aan boord.

dat is geen nieuwtje dus.

er word je ook door niemand aangeraden of verplicht dingen aan te schaffen ,maar je stelt wel vragen aan degenen die dat wel willen en voorzover ik merk heb je voor jezelf al bedacht waartoe iets zou dienen en dat dat dan geen zin zou hebben.

helaas heb je de klok wel horen luiden maar weet je niet waar de klepel hangt!

Link naar reactie

Nou nou Sander , Het lijkt wel of je je op je staart getrapt voelt .

Je zegt het zelf weinig tot geen verschil.

En wat dat vage verhaal betreft ,Ik heb me er uitgebreid over laten voorlichten door mensen die weten waar ze het over hebben oa mensen die voor hun beroep racen met BMW,s En als zij zeggen dat het voor straatgebruik nonsens is en ikzelf na gereden te hebben met twee identieke auto,s (op een circuit)waarvan een met veerpootbrug en geen verschil merk Dan is dat ding voor mij overbodig.

En ik vertel je heus niet of je het nu wel of niet moet doen ,gewoon doen wat jij leuk vind.

Zoals ik al zei dan kan je beter investeren in banden enz enz ,want dat maakt op de zzzz(z) al een wereld van verschil .

Maar in mijn argeloosheid dacht ik dat het hier over ervaringen ging met die dingen, Schijnbaar niet dus

Link naar reactie

Stijfheid van de Z4 is heel anders dan die van de Z3. Bij de Z3 merk je echt wel verschil. Bij de Z4 weet ik het niet, maar volgens mij is de stijfheid van deze auto al zodanig goed, dat er weinig verschil te bemerken zal zijn... voor de gewone burger. Als ik het goed heb gezien zitten naast de zichtbare diagonale verstevigingen van de veerpoot naar het middel van het schutbord ook nog verstevigingen aan de onderzijde, voor en achter. Ik vraag me ook af of de veerpootbrug bij de Z3 coupe veel helpt. Ook deze auto is (ik neem 2,7x) stijver dan de roadster....

Link naar reactie
Geef eens een verklaring dan.

@ we hebben met twee identieke Z4 gereden een met veerpootbrug en de mijne zonder , En het ging gloeiend hard maar ik merk geen verschil.

Floor

Neem eens een schoenendoos

Knip de voorkant eruit.

Haal het deksel eraf en duw de zijkanten naar binnen.

Plaats nu het deksel en plak deze met plakband geheel vast

Duw nu nog maar een keer de zijkanten naar binnen.

Met deksel is de doos dus veel sterker

Met de veerpootbrug maak je dus van de open motorruimte een dichte "doos" . :thumbsup:

Link naar reactie
Ik vraag me ook af of de veerpootbrug bij de Z3 coupe veel helpt. Ook deze auto is (ik neem 2,7x) stijver dan de roadster....

Het stuurgedrag van een Z3 Coupé is minder zoekerig met een veerpootbrug. De wiskunde d'er achter moet ik je schuldig blijven, ik weet wel dat het verschil uitmaakt. (Op circuit zeer zeker, eerste trackday zonder, tweede mét en het voelt gewoon beter aan.)

Met de Z4 had BMW zijn huiswerk beter gemaakt voor ze 'm op de markt gooiden :thumbsup:

Link naar reactie

:thumbsup: Rijdt gewoon strakker met veerpootbrug.

Ook deze auto is (ik neem 2,7x) stijver dan de roadster....

In hetzelfde stukje van Ad staat ook dat de coupe tot de voorruit hetzelfde is als de roadster. :thumbup:

Dus zelfde slappe hap van voren, als je het ziet kan het inderdaad wel wat versteviging aan de bovenkant gebruiken:

IMG_4912.JPG

Link naar reactie

Veerpootbrug heeft wel een nadeel(tje). Bij een aanrijding worden de krachten doorgegeven naar de ander veerpoot, dus auto is links én rechts krom. Misschien dat daarom BMW geen brug plaatst direct tussen de poten op de Z4, maar in een driehoek naar het schutbord. Is gissen btw...

Het verbaast me wel een beetje dat je toch een groot verschil merkt bij de Z3 coupe mbt veerpootbrug. Omdat de basis van de coupe de roadster is, heeft deze al de extra stijfheid + de extra stijfheid van het dak (schoenendoos met of zonder deksel effect). Blijkbaar zit er dan toch nog beweging in de voortrein.

Link naar reactie

Zo vanochtend naar Roodkapje geweest en de veerpootbrug laten monteren. Ondanks alle discussies, ondanks het tussen de oren gevoel, merk je gewoon verschillen. De M is minder zoekerig bij wat hogere snelheden, minder trillingen in het stuur, minder last van spoorvorming (ICM met 15 mm spacers voor), beter weg gedrag op slechte bestrating (en die hebben we zat in de stad) en uberhaupt lekkerder sturend.

Kortom na een ochtendje spelen helemaal gaaf, het is een echte verbetering en nee het zit zeker niet tussen mijn oren.

Ik kan het elke z3 aan bevelen en voor de kosten hoef je het niet te laten......enne technisch gesproken het is ook logisch dat de zijwaardse bewegingen gedempt worden. In dat kader is de schoenen doos een prima voorbeeld.

Link naar reactie
Veerpootbrug heeft wel een nadeel(tje). Bij een aanrijding worden de krachten doorgegeven naar de ander veerpoot, dus auto is links én rechts krom. Misschien dat daarom BMW geen brug plaatst direct tussen de poten op de Z4, maar in een driehoek naar het schutbord. Is gissen btw...

zou kunnen, maar het schutbord is bij de z4 denk ik het meest stijve onderdeel. Achter het dashbord zit namelijk een soort truss achtige constructie van staal die heel stijf is (kan je goed zien als je een keer je dashboardpanelen vervangt. En als je al een stijve link hebt naar (waarschijnlijk) het meest stijve deel in de auto, heeft kennelijk een extra brug minder nut.

1 ding is natuurlijk zeker; met extra veerpootbrug wordt hij iig niet slapper (hooguit een kg oid zwaarder).

Maar je ziet ook veel race geprepareerde z4's rijden zonder extra veerpootbrug. Waarschijnlijk minder noodzakelijk dus bij de z4 (om het geld hoef je het niet te laten in race termen)

Link naar reactie
Nou nou Sander

luister gast! ik stel je een gerichte vraag maar je geeft me daar gewoon geen antwoord op dat is t punt.

en dan kom je met een opmerking van mij aan (die ik zeker niet ontken) maar geeft alleen maar aan dat je me geen antwoord wilt of kunt geven op de vraag: waar heb je het idee dan vandaan dat een veerpootbrug iets zou doen aan eventuele op en neer gaande bewegingen van de voorzijde tenopzichte van elkaar.

geeft daar nu eerst eens antwoord op of beken dat je dat zelf bedacht hebt .

Link naar reactie

Je zou om te beginnen maar eens je toon een beetje kunnen matigen Ik zit er niet op te wachten om door jou met "Luister gast" te worden aangesproken.

En de vragen die ik had over een veerpootbrug zijn inmiddels al door andere members op een nette wijze beantwoord.

Dus is voor mij een verdere discussie niet meer nodig. :thumbup:

Link naar reactie

Sandere39 en Floortje stoppen jullie even met de discussie, het heeft weinig zin om elkaar dingen te gaan verwijten etc..

Het forum is toch meer bedoelt om elkaar te helpen en kennis te delen. :thumbup:

Link naar reactie
en nog steeds geen antwoord :thumbup:

Ik had al gezegd dat mijn vragen beantwoord zijn ,Ik wens alleen niet , op een onbeschofte manier aangesproken te worden.

Dat doe je maar tegen je vrindjes.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.