Ga naar inhoud

Ik ga een Z3 aanschaffen, maar...

osado

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik ben nieuw hier. Heb afgelopen zaterdag een koopcontract getekend van een Z3 uit 2001. Heb nog geen bedrag overgemaakt daar er een afdekhoes + carpass geregeld moest worden.

Daarnaast heb ik nog de volgende vragen:

1- De vorige eigenaar had waarschijnlijk zijn onderhoudsboekjes niet meer. Ik heb de garage gebeld die zijn auto heeft onderhouden (vanaf juni 2008, daarvoor in Belgie) en die gaf aan dat naast wat kleine beurtjes hij het verder prima deed. Een grote beurt heeft ie niet gehad. Daarom wil ik graag weten wat de grote onderhoudsbeurt cyclus is. Hij heeft nu 130.000 gelopen. Bij hoeveel km was de laatste en wanneer is de eerstvolgende grote beurt?

2- Ik zoek een achterraampje voor in de softtop daar deze wat vaag is en een kleine scheur heeft. Waar kan ik deze op de kop tikken voor een acceptabele prijs?

3- Het tractiecontrole lampje brandt continu. De garage die zijn auto onderhield heeft de foutcode uitgelezen maar het probleem niet verholpen. Is dit nog wel te doen en zo ja voor welke prijs? (zie ook afbeelding)

blk.jpg

4- Het remlampje brandt ook. (zie afbeelding)

Kortom... heb aardig wat vraagjes :-). Zou het fijn vinden als ik snel antwoord weet op iig vraag 1, 3 en 4 :thumbup:

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Kortom... heb aardig wat vraagjes :-). Zou het fijn vinden als ik snel antwoord weet op iig vraag 1, 3 en 4 :thumbup:

Voor snelle en deskundige vragen, even bellen naar garagebedruijf Van Vuuren in Reeuwijk. 0182-392899. (Een beller is altijd sneller!)

Link naar reactie
Voor snelle en deskundige vragen, even bellen naar garagebedruijf Van Vuuren in Reeuwijk. 0182-392899. (Een beller is altijd sneller!)

Dit dus.

Achterraampje heb ik ooit ook vervangen en besteld bij auto bak en braad

€175 aldaar (wel origineel BMW) , maar misschien tegen dezelfde prijs ook wel bij de dealer te bestellen.

Het TC lampje brandt als je TC uit hebt staan. Er zit een knop op je middenconsole (ASC ofzo..uit mn hoofd) als je die indrukt gaat het lampje uit (tenzij er een sensor stuk is :thumbup:)

Het remlampje brandt misschien omdat de sensor bij de remblokken kapot zijn. Zodra een remblok op is zal de sensor stuk gaan waardoor het lampje gaat branden en je weet dat de blokken vervangen moeten worden. Nu kunnen de blokken wel vervangen zijn, maar de sensor niet.

Verder heb ik er geen verstand van, maar wellicht helpt het je in de juiste richting.

Link naar reactie
Welkom! ^_^

Remblokken lampje, dat weet ik ook sinds kort.. :thumbup:

dat betekend dat:

-of je remblokken op zijn en vervangen dienen te worden,

-of je remvloeistof op een laag niveau is..

-of dat een kabel naar je sensor o.i.d. bijna doorversleten is (zoals in mijn gevalhttps://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=...;hl=rood+lampje)

Succes!

Was met mijn zwager wezen kijken die genoeg autosleutel ervaring heeft en die zag dat de remblokken nog prima waren. Ook de remvloeistof was nog op voldoende niveau. Sensor zal het waarschijnlijk wel zijn. Is het vervangen van een kabel dan dé oplossing?

Link naar reactie
Het TC lampje brandt als je TC uit hebt staan. Er zit een knop op je middenconsole (ASC ofzo..uit mn hoofd) als je die indrukt gaat het lampje uit (tenzij er een sensor stuk is :thumbup:)

Dat knopje had ik ook een aantal keren ingedrukt, maar het lampje ging niet uit.

Het remlampje brandt misschien omdat de sensor bij de remblokken kapot zijn. Zodra een remblok op is zal de sensor stuk gaan waardoor het lampje gaat branden en je weet dat de blokken vervangen moeten worden. Nu kunnen de blokken wel vervangen zijn, maar de sensor niet.

Dat zou kunnen. Kan dit zelf niet bevestigen.

Link naar reactie
Sensor zal het waarschijnlijk wel zijn. Is het vervangen van een kabel dan dé oplossing?

Yep. Recent bij de mijne gebeurd, onderdeel was iets van EUR 15... Inbouwen is zó gebeurd, dus een bescheiden kostenpost. Ervan uitgaand dat dit de oorzaak is van je 'remwaarschuwingslampje' (3X woordwaarde), ik heb geen idee welke andere componenten van het remsysteem een foutmelding kunnen 'triggeren'...

Link naar reactie
blk.jpg

Ik had dit weekend hetzefde, beide lampjes gingen aan en bleven branden (beide geel gekleurd- geen rood), dit direct na wat gas geven op een zandpadje waarbij de wagen iets uitbrak aan de achterkant.

Geprobeerd of de knop op de midden console misschien per ongeluk ingedrukt was maar de knop bedienen veranderde niets, beide lampjes bleven branden.

Na thuiskomst een aantal keren het contact aan en uit gezet...en beide lampjes bleven uit...het knopje op de middenconsole reageerd ook weer.

Geen verklaring maar tot nu toe blijft alles uit.

Handleiding nog eens nagekeken en daar staat dat de beide lampjes met die symbolen alleen in canadeese uitvoeringen zitten, nu de mijne is orgineel nederlands geleverd maar heeft wel die symbooltjes en ze kunnen nog branden ook.

lampfuncties.jpg

Info komt uit dit engelstalige manual Link naar PDF

Grroeten

Ad

Link naar reactie
Ik had dit weekend hetzefde, beide lampjes gingen aan en bleven branden, dit direct na wat gas geven op een zandpadje waarbij de wagen iets uitbrak aan de achterkant.

Als het na contact aan/uit zetten over is dan is er waarschijnlijk vuil/zand bij de ABS sensoren gekomen. daardoor werkt het Traction control systeem & het ABS systeem tijdelijk niet, vandaar dat beiden lampjes branden. Niets geks dus.

Link naar reactie

Zojuist gebeld. Zij zeggen dat wanneer een lampje continu brandt er gewoon iets NIET goed is en dat dus evt op extra kosten kan gaan komen. Wat zijn jullie ervaringen (als die er zijn)?

Link naar reactie
Zojuist gebeld. Zij zeggen dat wanneer een lampje continu brandt er gewoon iets NIET goed is en dat dus evt op extra kosten kan gaan komen. Wat zijn jullie ervaringen (als die er zijn)?

Onze ervaring is: Als roodkapje iets zegt, is het nagenoeg altijd waar. Serieus meenemen dus.

Link naar reactie
  • Administrator

Welkom hier! :thumbup:

Ik hoop wel dat je hier iets zinnigs toe te voegen hebt (zie de nodige discussies her en der), maar je eerst posting trapt in ieder geval wel goed af :schater:

Onze ervaring is: Als roodkapje iets zegt, is het nagenoeg altijd waar. Serieus meenemen dus.

Vertel mij wat... hij wist mij te vertellen dat de accu vanzelf leeg zou raken bij een kapotte dynamo (het acculampje bleef branden), maar dat ik Zwolle toen nog wel zou halen. Aldus geschiedde... Zwolle haalde ik en met 2x hulp van de wegenwacht zelfs Reeuwijk nog op een volle accu :rolleyes:

Link naar reactie
Welkom hier! :lol2:

Ik hoop wel dat je hier iets zinnigs toe te voegen hebt (zie de nodige discussies her en der), maar je eerst posting trapt in ieder geval wel goed af :schater:

Thx, ik zal mijn ervaringen delen als ik de Z3 in bezit krijg :nono:

Vertel mij wat... hij wist mij te vertellen dat de accu vanzelf leeg zou raken bij een kapotte dynamo (het acculampje bleef branden), maar dat ik Zwolle toen nog wel zou halen. Aldus geschiedde... Zwolle haalde ik en met 2x hulp van de wegenwacht zelfs Reeuwijk nog op een volle accu :harhar:

Ok, altijd fijn om te weten dat er een Z3 goeroe aanwezig is!

Link naar reactie
  • Administrator
Ok, altijd fijn om te weten dat er een Z3 goeroe aanwezig is!

Ruud de Goeroe, een soort van Ratelband dus... Hij schreeuwt nog net geen TSJAKKAAAAAA als hij weer een Z-tje klaar heeft :schater:

Link naar reactie
Ik overweeg (lees: wil) dan ook een keuringstest bij Dekra (http://www.dekra.nl/Particulier/318.html).

Doen! Een vriend is bezig met aankoop van een E46. Ik kon slechts een paar kleine minpuntjes vinden (worden opgelost bij verkoop), en ook op de brug ziet-ie er goed uit. Ondanks dat én 6 maanden BOVAG-garantie gaat er tóch een Dekra-keuring tegenaan, zekerheid voor alles!

Ook al komt er niks uit, dan geeft het een aardig beeld van wat je de komende jaren aan onderhoud te wachten staat.

Link naar reactie

Persoonlijk ben ik van mening dat deze auto prijstechnisch uiterst interessant moet zijn anders zou ik deze lekker laten staan en op zoek gaan naar een auto waar wel de serviceboekjes bij zijn en niet alle lampjes in het dashboard branden.

Er is voldoende te koop, ook bij de oosterburen en daar is de scheckheft altijd aanwezig, zoniet wegwezen !

Zonder serviceboekje is het lastig in te schatten welke onderhoudsbeurt eraan zit te komen, een Inspectie II is een duurdere beurt.

Link naar reactie
Met wie heb je daar gesproken? De directeur, de bedrijfsleider, de receptionist, de monteur of de man die altijd koffie zet?

Gniffel...ik moest lachen. Maar de eerste quote verwijst naar een garagebedrijf, als ik niet beter zou weten zou ik ook de aanname maken dat er bij een garagebedrijf meer dan één persoon werkt. :rolleyes:

ON: Als je niet helemaal zeker bent is het altijd verstandig om een aankoopkeuring te doen. Liever voor een x-honderd euro de boot in dan voor een x-duizend. (al is die x-honderd geen weggegooid geld als dat je ervoor behoedt voor x-duizend de boot in te gaan)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in