Ga naar inhoud

Z4 aanschaf


Aanbevolen berichten

Beste Z-ers,

Ik ben nieuw hier en ik heb mijn oog laten vallen op de Z4, heb vanaf dat ik in mijn schoonvaders BMW heb mogen rijden het BMW virus gekregen (moment E90 330i bezit).

Ik heb vaak mijn opendak open, maar dat is het toch NET niet. Ook lang geleden een weekend in een Z3 1.8 gereden, het motortje was niet veel maar heel veel bekijks en fun met open rijden !

Daarom wil ik volgend jaar (ook qua financiën = ca €23.000) opzoek gaan naar een Z4 voor erbij, maar ik lees nu zoveel berichten over het slechte bouwjaar 2003-2005 qua mankementen, is dit nog verstandig?

Ben eigenlijk aan het kijken naar een 3.0 en mij gaat het meer om de techniek dan een paar steeninslagjes, dus een perfecte Z4 mag van mij gerust eentje worden met kleine gebruiksporen.

Of is het verstandig nog maar een jaartje te wachten op een modelletje 2006? en dan misschien de 2.5 variant te kiezen?

En welke maand is het het gunstig om een cabrio te kopen, nu of eind van dit jaar, of juist volgend jaar?

Ik hoop zo wat meer te weten te komen over misschien mijn toekomstige Z4 ?

groeten martijn

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Welkom,

Je hebt nu de tijd en het bedrag dat je wilt besteden is ook niet verkeerd voor dat geld zal je zeker een mooie zzzz vinden ,En wat de mankementen betreft van de bouwjaren 2003- 2005 dat valt best wel mee.

Ik heb zelf een 3.0I van 2003 en tot nu toe niet echt veel problemen gehad.

Succes :wave:

Link naar reactie

Floor, een vraag, ik heb zoals ik eerder melde ook een Z4 3.0i 2003. De dealer wil hem, voordat de garantie is afgelopen keuren als extra service zodat er achteraf geen gezeur is. (goede service van Ekris)

Heb jij nog tips waar ik op moet letten ?

dank,

Groet

Joris

Link naar reactie
Vooral opletten op "sticky steering" want dat is duur om te verhelpen.

Ja uitgebreid gelezen, leuk grapje van BMW, maar dan moet je vragen of ze de auto met kap eerst een paar uur in de zon zetten voordat je gaat proefrijden. Of is er een duidelijkere manier om te voelen/zien of de auto sticky steering heeft zonder de stuurkolom te "slopen". Of een bezoekje aan de dealer, en laten uitlezen wat vervangen is ??

Link naar reactie
Ja uitgebreid gelezen, leuk grapje van BMW, maar dan moet je vragen of ze de auto met kap eerst een paar uur in de zon zetten voordat je gaat proefrijden. Of is er een duidelijkere manier om te voelen/zien of de auto sticky steering heeft zonder de stuurkolom te "slopen". Of een bezoekje aan de dealer, en laten uitlezen wat vervangen is ??

Het is te zien onder de motorkap, het stukje stuurstang wat door het schutbord heen komt naar de eerste kruiskoppeling is bij vervanging dan wit ( de rest van de stuurstang is al wit )

Link naar reactie
En welke maand is het het gunstig om een cabrio te kopen, nu of eind van dit jaar, of juist volgend jaar?

Autos in die prijsklasse hebben een afschrijving van pakweg 2400/jaar.

Het is niet zo dat ze elke maand 2400/12=200/maand minder waard worden.

Het gaat schoksgewijs, In de periode april-september zullen de prijzen nagenoeg constant blijven. In de herfst en winter zakken ze harder

De beste MAANDEN zullen ongetwijfeld januari / februari zijn. Midden in de winter hebben niet veel mensen interesse om een cabrio te kopen en in deze maanden zijn de autos met hun bouwjaar, allemaal een jaartje ouder geworden.

De dealers weten dat en verkopen daarom ook graag in november en december al voor een lage prijs.

Link naar reactie
Als je maar niet in zee gaat met Autocentrum Dalfsen, die willen ook wel eens een Z4 hin de verkoop hebben. Stelletje boeven, gelukkig ben ik daar zonder kleerscheuren vandaag gekomen.

Succes verder met zoeken.

haha, bedankt voor de reactie, ik zie dat ik nog effe de tijd heb, zal als het zo ver is het forum inlichten over eventuele aankoop met de daarbij behorende boefjes.

Link naar reactie
Het is te zien onder de motorkap, het stukje stuurstang wat door het schutbord heen komt naar de eerste kruiskoppeling is bij vervanging dan wit ( de rest van de stuurstang is al wit )

Ja dat heb ik ook gelezen in het stukje "sticky steering" https://www.bmwzforum.nl/lofiversion/index.php/t8921-0.html

Maar op die foto zie je een klein ringetje dat wit is naar je stuur toe, maar op de reactie daarop wordt toch gezegt dat je het daaraan niet kan zien.

"Het gedeelte dat vervangen wordt zit binnen onder je stuur."

"Ik zal de bekleding onder het stuur eens losmaken en kijken hoe de regelunit eruit ziet"

Dus mij nog niet helemaal duidelijk hoe je het visueel kan zien? Of is het toch dat witte stukje?

Link naar reactie
Er was een member die omschreef het als een schokkerig gevoel een soort magneet die telkens blijft hangen .

inderdaad, hij blijft in de middenstand kleven, komt na draaien niet goed terug, in de bochten steeds bij moeten sturen, moeilijk met één hand kunnen sturen, na vervanging een wereld van verschil.

Link naar reactie
Ja dat heb ik ook gelezen in het stukje "sticky steering" https://www.bmwzforum.nl/lofiversion/index.php/t8921-0.html

Maar op die foto zie je een klein ringetje dat wit is naar je stuur toe, maar op de reactie daarop wordt toch gezegt dat je het daaraan niet kan zien.

"Het gedeelte dat vervangen wordt zit binnen onder je stuur."

"Ik zal de bekleding onder het stuur eens losmaken en kijken hoe de regelunit eruit ziet"

Dus mij nog niet helemaal duidelijk hoe je het visueel kan zien? Of is het toch dat witte stukje?

Mijn waarneming na vervanging is, dat het te zien is aan een stukje witte bekleding om de uitgaande as die onder het schutbord vandaan komt, eerder was dat zwart, het is inderdaad zo dat de bekrachtiger zelf onder het dashbord zit.

Het is een hele reparatie zijn ze toch 3/4 dag aan bezig, kost normaal zonder garantie incl arbeids loon geloof ik zo'n € 2.000,-

zie voor mijn verdere bevindingen mijn reactie naar Floor

Link naar reactie
  • Administrator

Beste Z...

welkom hier, goed dat je je eerst uitgebreid informatie gaat zoeken, heb ik ook gedaan :newblush:

Ik kan je vertellen dat je onder de motorkap niet kan zien of de stuurbekrachtiging is vervangen (zit altijd een wit stukje plastic). Mocht je je echt hierover zorgen maken dan zou ik als ik jou was de Zzzz pas volgend jaar halen, je hebt namelijk een mooi bedrag ervoor uitgetrokken. Voor dat geld heb je volgend jaar echt wel een 3.0 van 2003/4 bij een dealer, waar minstens een half jaar bovag op zit. Als je de zzzz nu zou kopen heb je de hele winter garantie, leuk maar in de winter zal je het probleem Sticky steering (waarschijnlijk) niet tegenkomen. Ik zou hem zo rond de maand maart/april 2011 kopen dan kan je de hele zomer met garantie rijden en ondervinden of je last hebt van het euvel.

Wat betreft de prijsdaling nou dat zal niet veel zijn ik kijk nu al ruim een jaar naar de prijzen (ja zelfs nu nog terwijl ik er een heb :thumbup: ) maar zie hier geen schokkende prijsdalingen sterker nog de meeste die eropstaan hebben al meer als een half jaar dezelfde prijs staan.

Tevens geef je aan dat het een zzzz voor erbij wordt, dus neem ik aan dat je in de winter weinig rijdt, vind ik zelf niet bevoordelijk om het uiterste uit de garantie te halen. Ik heb met de mijne 10.000km gereden in de garantie periode en wat ben ik tegengekomen: Sticky steering - interieur radar defect - handrem sprong 2x los - en een rammel in de versnellingsbak tijdens het uitzetten van de auto zonder de koppeling in te drukken (maar blijkt normaal te zijn).

Hoop dat het een beetje duidelijk is, verder veel succes met de zoektocht.

Groetjes Ruud

Link naar reactie
Het is te zien onder de motorkap, het stukje stuurstang wat door het schutbord heen komt naar de eerste kruiskoppeling is bij vervanging dan wit ( de rest van de stuurstang is al wit )

Even een correctie; het probleem van sticky steering zit in de elektrische bekrachtingsunit in de auto onder de stuurkolom, en niet onder de motorkap! (heb die fout zelf ook gemaakt...) :newblush:

Ik heb ook een Z4 3.0 uit 2003. Bekende problemen kunnen zijn:

- Sticky steering (heb ik geen probleem mee)

- Raammechanisme (is rechts vervangen)

- Gebroken achterveren. (heb ik geen problemen mee)

Alleen het eerste probleem is een dure reparatie, de rest valt wel mee, en zeker geen reden om geen pre facelift model te willen.

Ik heb mijn Z vorig jaar uit Hamburg gehaald en was aanzienlijk goedkoper uit dan een vergelijkbare Z in NL en veel beter uitgerust met opties.

Succes met zoeken.

Link naar reactie

De grootste reden om een facelift model te nemen is natuurlijk extra power!.

Maar dan moet je wel de 3.0 met 3.0 vergelijken :newblush:

De 2.5 facelift doet volgens opgaaf (handbak) toch nog meer dan 0.5 sec langzamer naar de 100. (oude 3.0 vs facelift 2.5)

Zelf dacht ik ook heel handig te zijn om een z4 eventueel in de winter te kopen, maar dat werkt helemaal niet. De prijzen blijven stoïcijns gelijk, en er komt echt nauwelijks aanbod bij (diegene die in de winter hun cabrio te koop hebben, hadden dat dikwijls ook al in de herfst, en zoeken hun geluk in de lente).

Ik zocht (vanaf ongeveer september/oktober) in duitsland een z4 (had in de herfst echter ivm werk heel weinig tijd om trips naar dld te maken), en dat stagneren van het aanbod in de winter (met prijzen die vrijwel gelijk bleven) zag je heel duidelijk.

De herfst (wellicht november) is m.i. de beste tijd om een cabrio te kopen, of de lente daarop. De prijzen zijn dan vergelijkbaar m.i. (dus herfst 2010 is even duur als lente 2011)

Ik kon mijn auto overigens in dld gewoon kopen met een heel jaar nieuwe europlusgarantie.

Alleen sticky steering is dus zoals gezegd een lastig punt wat echt geld kost. De overige veel voorkomende risicopunten zijn goedkope reparaties voor zover ik weet.

Andere hekele punten voor uitwendige staat is dat de 108 velgen snel corroderen.

Voor de rest goed uitzoeken welke opties je wel of niet wilt, zoals bijvoorbeeld een m onderstel (iets zwaardere stabilisator, veren en dempers, ook iets verlaagd), navigatie wel of niet, keuze uit meerdere leersoorten, audiosysteem etc etc etc.

Overigens geef je aan dat de uiterlijke staat niet het belangrijkste is. Wil je echter toch beschadigde delen vervangen, hou er dan rekening mee dat -in het interieur althans- alles wat van leer of aluminium (de grote aluminium consoleplaten, niet de pookknop e.d.) heel erg duur zijn om te vervangen.

Zo kost de deurbekleding van 1 deur van mijn auto (new england leer) dus bijna 1500 euro zag ik op realoem...als het nog te krijgen is. Ik wou namelijk wat kleine chroomaccenten in mijn interieur vervangen (deurgreepje etc, niets speciaals, kostte volgens de prijslijst 20 euro), maar dat blijkt al lang niet meer te krijgen te zijn. Alleen in een ander design, maar dan moet je dus alle accenten veranderen anders is het geen gezicht.

Link naar reactie
Misschien belangrijk, ik heb in het topic BMW treffen marum een adres neergezet van iemand die claimt veel interieur delen te hebben voor de Z4 en Z3 en Z1

Ik heb hem al gemaild voor een km teller koepeltje, dit is al een aantal dagen geleden maar geen enkele reactie :newblush:

Grroeten

Ad

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.