Ga naar inhoud

Wat is een mooie auto ?

Hobol

Aanbevolen berichten

Allereerst is er enige beroering bij sommige van de forumleden ontstaan omtrent mijn opmerkingen gemaakt over de controverse roadster vs. coupe. Wat ik er echter serieus van vind is dat het onderwerp te onbelangrijk is om er veel aandacht aan te besteden.

Als ik met mijn , ja soms flauwe opmerkingen leden heb beledigd dan bied ik daarvoor in de eerste plaats mijn welgemeende excuses aan, voor mijn "onnozele bijdrage" aan het forum. Ik zal dan ook trachten een wat meer serieuze bijdrage te leveren! !

Ik heb in het dagelijks leven veel met auto's te maken en moet daarbij zeggen dat de auto mijn lust en leven is. Volgens mij is de auto het best te vergelijken met een kunstobject, en wordt er over kunst niet gezegd: "Kunst is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie? Aangezien wij allemaal weten dat auto's voornamelijk op basis van emotie worden aangeschaft zou je de "kunstdefinitie" met gemak door kunnen trekken naar de auto, als de allerindivudueelste expressie van de allerindividueelste emotie". Let wel, dan praat ik over de combinatie ontwerp en techniek.

Mijn "auto-opvoeding" heb ik voornamelijk aan het Pon Concern te danken. In een gesprek met een "automan pur sang",met een ongeveer vijftigjarige ervaring in het vak, heb ik een gesprek gevoerd over begrippen mooi en lelijk in het autovak. Hij vertelde mij zijn volgende, op z'n minst interessante zienswijze. "Als je een nieuwe auto voor het eerst ziet, dan bepaal je in een fractie van de eerste seconde of je die auto mooi of lelijk vindt". En nu komt het: quote: "de auto die je onmiddellijk mooi vindt zal je waarschijnlijk gaan vervelen en de auto die je minder mooi vindt zal in de loop van de tijd interessant worden". Daarbij gaf hij aan dat je niet "merk of soort vooringenomen bent".

Voor wat betreft het laatste zal ik een voorbeeld geven. Toen ik jong was was mijn enige vorm van vervoer een motorfiets. En al mijn vrienden reden Italiaanse motoren als Ducati, Laverda, Morini etc.. We gingen op vakantie naar Italie met een kist gereedschap en van alles ging onderweg kapot. Maar...... Japanse viercilinders deugden per definitie niet! Dat ze ons fluitend voorbijreden zonder overdadig kapot te gaan, deed er niet toe. Je reed geen Japanse motorfiets.

Toen de TT werd geintroduceerd was mijn eerste reactie zo'n auto zal ik krijgen! De A4 vond ik mooi bij zijn eerste introcuctie en recentelijk de Citroen C5 en Operl Omega. Lellijk vond ik recentelijk de VW scirocco en destijds de, en daar komt hij dan.... de Z3 overigens zowel coupe als roadster, alsmede meer recent de 1 serie. En nu denkend aan de opmerkingen van mijn oude autovriend, alle auto's die ik bij de introductie als hiervoor genoemd mooi vond, vind ik nu saai en de auto's die ik lelijk vond vind ik nu mooi, zelfs de coupe waarvan ik er misschien nog wel eens een bij ga kopen!

Ik hoop hierbij iets te hebben rechtgezet en een minder onnozele bijkdrage te hebben geleverd.

Hans :m:

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

• Administrator

Ach die controverse zal altijd blijven bestaan zolang er koeps en kaps zijn :m:

Ik vind de Aston Martin DBS overigens nog steeds de mooiste auto ooit ontworpen :m:

Link naar reactie
Als ik met mijn , ja soms flauwe opmerkingen leden heb beledigd dan bied ik daarvoor in de eerste plaats mijn welgemeende excuses aan, voor mijn "onnozele bijdrage" aan het forum.

Voor mij was het niet zozeer dat je coupe's de hele tijd lelijkste auto ooit noemde (de auto blijft een "acquired taste"), maar dat diezelfde quote bij iedere post van een coupe rijder kwam.

Het maakte bij wijze van spreken niet uit of het een post "past deze :m: pook in mijn coupe", "kijk ik heb na een half jaar zoeken mijn droom coupe gevonden" of "welke speakers passen er in het dak", je antwoord was standaard iets in de trant van "wat een lelijk hok", "die auto is zo lelijk, daar is niks meer aan te redden" of "jammer dat het geen roadster is". En dat moest dan doorgaan onder de vlag van "humor" (die mij dan in ieder geval ontgaat).

Het gekke is dat we elkaar in juni IRL ontmoet hebben bij de Z taxatie bij Chris thuis. En de Hans die ik daar ontmoet heb, kon ik niet rijmen met die "coupe basher" hier op het forum.

Tot zover mijn €0,02

Ik hoop hierbij iets te hebben rechtgezet en een minder onnozele bijkdrage te hebben geleverd.

Zeker, geeft weer voer tot gedachten. Ik moet namelijk mijn daily vervangen door iets wat prive ook nog te rijden is. En de Audi TT (eerste generatie) staat op mijn verlanglijst. Die auto was vanaf dag 1 "MOOI", maar mijn Mizzz Coupe vertelt me dat het er toch wel naar uit gaat zien dat ik in mijn midlife crisis terecht ben gekomen als ik een TT ga rijden... Maar wat is daily-compatible, geen eenheidsworst, maar toch betrouwbaar genoeg?? :wave:

en de auto's die ik lelijk vond vind ik nu mooi, zelfs de coupe waarvan ik er misschien nog wel eens een bij ga kopen!

Krijg je in ieder geval zonder problemen de golfclubs achterin! :)

Link naar reactie

op de vraag wat vind jij de mooiste auto kan ik kort zijn de aston martin helaas voor mij niet te betalen maar als ik er een zie krijg ik zwakke knieen :thumbup: wat een mooi ontwerp !! over wat ik spuuglelijk vind kan ik ook kort zijn de multipla en ook alles wat

uit japan en korea komt bah !! wat een wansmaak hebben die lui

Hans

ps en in een opel wil ik nog niet dood gevonden worden :schater:

Link naar reactie

beauty is in the eye of the beholder niewaar

wat de een schitterend vind is voor de ander wanstaltig,alleen moeten wij elkaar daarvan in vrede van laten genieten

ik heb de z3 coupe altijd een auto gevonden die zo (sorry)lelijk was dat ie wonderschoon word als je er wat beter naar kijkt

vooral zo,n m uitvoering :thumbup: :banaan:

en dan in het blauw met een setje dikke wielen ooooh (sorry vlek gemaakt)

ik moet eerlijk bekennen dat ik aan de nieuwere stijl van de e36 (ten opzichte van de oudere en bekendere stijl van voorgaande modellen)erg lang heb moeten wennen(en ik vind m nog steeds niet zo mooi)

de e39 daarentegen :wave: stijlicoon zeg ik.

de z4 heb ik ook over getwijfeld bv of ik de lijn onder de motorkap wel zo mooi vond (zeg maar in de breedte boven de voorbumper)

ik denk dat vooral bmw een styling heeft waar je even aan moet wennen voor je het mooie ervan ziet,tenminste dat geld voor mij!

Link naar reactie

De Z3 lijn vind ik prachtig. Mooie welvingen en dat is nu net wat een ander merk ook heeft ......... :thumbup:

964turbo.jpg

:banaan:

eigenlijk vind ik best verschillende soorten auto's mooi....bijv. BMW 5er Touring, VWbus T1/T2, Wiesmann :wave: . 't Is wat Hans zegt: je hebt er een"klik" mee. Vraag niet hoe het komt....

Link naar reactie
En nu komt het: quote: "de auto die je onmiddellijk mooi vindt zal je waarschijnlijk gaan vervelen en de auto die je minder mooi vindt zal in de loop van de tijd interessant worden".

Dat heb ik destijds gehad met de Ford Ka, ik reed er achter en vond hem verschrikkelijk.

De auto is nog steeds niet "mooi", maar inmiddels vind ik het wel een uitstekend ontwerp.

De afgelopen decennia hebben in de autobladen regelmatig afbeeldingen van "de auto van de toekomst" gestaan. Ik heb er later nooit een gezien die er op leek.

Ander voorbeeld : de volkswagen Golf. Bij zijn verschijnen een revolutionair (zo'n model bestond toen nog niet) en mooi ontwerp.

Maar konden ze niet ineeens het model 2000 of 2010 tekenen, of zou dat toen niet mooi gevonden zijn?

Echte schoonheid is van alle tijden. Vaak zie je mooie oude paleizen/tempels op de mooiste plekjes. Dus wat wij nu mooi vinden, vond men 3000 jaar geleden ook al mooi vond.

Link naar reactie
  • Administrator
Op persoonlijke noot ... Een auto moet een geheel zijn, de techniek fenomenaal het interieur een prettige omgeving met mooie materialen en de buitenkant een mooi lijnenspel in de juiste kleur.......

En ik heb er nu een gevonden :thumbup:

Hou 'ns op met dat vage gedoe en show us a photo, Arno :banaan:

:wave:

Link naar reactie
op de vraag wat vind jij de mooiste auto kan ik kort zijn de aston martin helaas voor mij niet te betalen maar als ik er een zie krijg ik zwakke knieen :thumbup: wat een mooi ontwerp !! over wat ik spuuglelijk vind kan ik ook kort zijn de multipla en ook alles wat

uit japan en korea komt bah !! wat een wansmaak hebben die lui

Hans

ps en in een opel wil ik nog niet dood gevonden worden :schater:

Wat jij vindt moet je gewoon bij het politiebureau afgeven!

Wat belangrijker is, is dat je de doekoe hebt om te kopen wat een ander geweldig mooi vindt. (wat overigens niet een reflectie hoeft te zijn van wat je zelf aanschaft). :banaan:

Link naar reactie

Toen in 1994 de E36 Compact uitkwam (ik reed toen E30), zei ik direct: "dat wordt ooit mijn auto". De meeste mensen vonden (en vinden) dit model helemaal niets, maar ik ben altijd al tegendraads geweest. In 1996 een nieuwe aangeschaft en in 2000 weer. Mocht er naast de ZZZ ooit nog eens een hobby-auto bij komen, dan wordt dit zeker een E36 Compact, en dan een 323i automaat. Waarmee ik aan wil geven dat ik hem dus nog steeds mooi vind. Uitzonderingen bevestigen de regel, zullen we maar zeggen.

Trouwens, in de dagelijkse werkelijkheid rij ik in een Peugeot 5008 GT 1.6 THP en ik vind hem niet eens lelijk......

Mijn liefhebbende echtgenoot rijdt in een Fiat Panda Perlina, waarmee hier dus drie auto's staan. Die Compact zal nog wel even wegblijven vrees ik.

Groet,

Harry

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in