Ga naar inhoud

Leer gekrompen op tellerkoepel

ad k

Aanbevolen berichten

Hoi,

Enigste wat ik aan mijn nieuwe ZZZ moet oplossen is het leer op de tellerkoepel dat los en gekrompen is.

Twee vragen:

1- Heeft iemand nog een koepeltje liggen in goede staat (zwart leer)

2- Is de koepel los te maken als je de Km tellerunit er uit haalt of moet het hele dashboard er uit ?????

Ik heb de verschillende topics hierover gelezen maar kom daar tot de conclusie dat het hele dashboard gedemonteerd moet worden.

Wie heeft hier ervaring mee en heeft de koepel los gekregen zonder het hele dashboard er uit te halen.

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Frank (The Bob) heeft bij mijn Z een keer samen met Ruud (ook wel bekend als Roodkapje vanwege de Z met rode kap :wacko:) de koepel eraf gehaald.

Ik quote Frank (net even gevraagd):

Als je het tellerhuis eruit hebt, zie je schroefjes zitten waarmee het koepeltje vast zit.

Maar, je ziet de achterkant van de schroefjes zitten omdat de schroeven er vanaf de achterkant ingezet zijn.

Dan zou normaal inderdaad het hele dashboard eruit moeten maar Ruud heeft die schroefjes eruit "gepeuterd" (sorry Ruud, woorden van Frank :discussie: ), waarna de koepel eraf kon.

Bij terugplaatsen gewoon vanaf de voorzijde een paar nieuwe schroeven er in gedraaid.

Als je het zelf niet aan durft. Ruud weet hoe het moet ;).

Succes :muur:

O, en nog gefeliciteerd met je fraaie aankoop!!!

Link naar reactie
Als je het tellerhuis eruit hebt, zie je schroefjes zitten waarmee het koepeltje vast zit.

Ruud heeft die schroefjes eruit "gepeuterd"

Bedankt voor de reactie...gaat een winterprojectje worden en zonder het hele dashboard eruit te halen.

Eerst maar even een ander koepeltje scooren.

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
Bedankt voor de reactie...gaat een winterprojectje worden en zonder het hele dashboard eruit te halen.

Grrroeten

Ad

Is de koepel dan niet te herstellen ?? :discussie:

Link naar reactie

Als je toevallig een Tanin-rot koepeltje tegenkomt dan hou ik me aanbevolen :thumbup: .

Mijn koepeltje is er namelijk af geweest om te kijken of ik het leer weer opgespannen kon krijgen (is ook een how-to van waarbij het koepeltje aan een waslijn hangt met zware dingen aan het leer :blink: ) maar voor ik daar aan toe kon komen heb ik zelf een bunder gemaakt waardoor het leer beschadigd is.

Wordt voor mij dus een nieuw koepeltje of opnieuw laten bekleden.

Edit: sorry, howto van Tja net pas bekeken maar dat is inderdaad het wasknijperverhaal. Dus dat zou je ook eerst kunnen proberen. Koepeltje er op de roodkapje-manier uit en dan via de knijpermethode het leer oprekken... Lukt dat niet, dan kun je altijd nog een nieuw koepelje erin zetten...

Link naar reactie

Het leer eraf halen lijmresten verwijderen en door en door natmaken ,Dan opspannen en laten drogen en vervolgens lijmen .

succes verzekerd! :thumbup:

@ Het leer is door de jaren heen in de volle zon zo droog als de spreekwoordelijke k..t van de goedheiligman en krijg je dus in de droge toestand nooit weer mooi glad,Een tip voor wat betreft het spannen iedereen kent wel die handdoek hangertjes met van die scherpe tandjes die klem je op het leer en verbind ze aan de achterzijde met een touwtje, Even straktrekken en laten drogen. :blink:

Link naar reactie
Is de koepel dan niet te herstellen ?? :thumbup:

Ik neem aan van wel..... maar als ik er ergens een op zolder ligt voor een zacht prijsje is dat makkelijker.

Kan ik gelijk zien waar hij vastgeschroeft zit...heb ik een voorbeeldje.

grrroeten

Ad

Link naar reactie

Ik neem aan dat het nog te repareren is..... maar als er ergens nog een op zolder ligt voor een zacht prijsje is dat makkelijker.

IK heb al die op de foto's getoonde hulpmiddelen om het leer op te rekken niet beschikbaar :thumbup:

...misschien dat Floor nog zoiets op zolder heeft liggen :schater:

Bij een vervangend koepeltje kan ik ook gelijk zien waar hij vastgeschroeft zit...heb ik een voorbeeldje.

Kan ik niks vinden dan gaan we repareren...zal de buurvrouw vragen of ze er een paar dagen aan kan gaan hangen...heb ik ook leer genoeg om de hele buitenkant te bekleden :schater:

grrroeten

Ad

Link naar reactie

Euhhh nee ,er ligt niks op zolder maar als je mijn tips opvolgt komt het zzeker goed :thumbup:

@ echt leer is een natuurproduct en heeft bij verwerking nog een bepaalde vochtigheids graad,Dus is het na jaren uitgedroogd ,door en door natmaken is de enigste manier.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...
Enigste wat ik aan mijn nieuwe ZZZ moet oplossen is het leer op de tellerkoepel dat los en gekrompen is.

Heb twee slopers benaderd die een ZZZ hadden staan en allebei komen ze terug met de medeling dat ze koepel hebben maar dat het een gewone zwarte is en niet met leer ??????

Zijn alle koepels niet met leer bekleed ???? of zijn er ook dashboards uitgebracht zonder leer op de koepel ?

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
Opschieten dan met je winterprojectje want de lente komt eraan :lol:

Dan maar verder zoeken..............vervangen kan in elke winter ik had er geen jaartal bij vermeld :schater:

Groeten

Ad

Link naar reactie
Misschien heb je iets aan dit plaatje?

Stond deze niet een aantal keren op Ebay...daar had ik het plaatje ook al afgehaald....jammer dat het een beige was...niemand een zwart leren in de aanbieding

Toch bedankt.

Grroeten

Ad

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in