Ga naar inhoud

Knaagdier onder de kap

Gast floor

Aanbevolen berichten

Ooit is dit onderwerp al eens langs gekomen en ik heb het hele forum afgezocht maar kon het niet terug vinden.

Vannacht of de nachten ervoor bezoek gehad van een steenmarter of iets dergelijks ,Schutbord isolatie was aan geknabbeld en een dikke kabelboom vertoonde knaagsporen,Gelukkig niks ernstigs ,Maar reden voor ons om eens op zoek te gaan naar wat maatregelen.

Je komt van alles tegen piepjes ,geurtjes enz enz .Op de website van een marter deskundige (Ja die bestaan) vond ik twee tips die die me wel enig hout leken te snijden, En omdat het seizoen van nest zoekende marters weer begint wil ik ze jullie niet onthouden.

De eerst is , Leg een dweil doordrenkt met ammoniak onder je auto onder de motorruimte . Nadeel je moet dat ding iedere dag weer natmaken.

De tweede ,Maak van van panlatten een rooster wat rondom de auto 30 centimeter uitsteekt en bekleed dat met voliere gaas parkeer daar je auto op ,De marter heeft een hekel aan een bewegende ondergrond en zal er niet meer onderkruipen.

Volgens de deskundige zijn beide methodes afdoende.Ook zouden stalroosters goed werken deze kun je vooral goed kwijt onder een halfopen carport, De laatste zou trouwens een enorme aantrekkingskracht hebben op deze kleine knaagmonsters.

Ik heb voor vandaag de truuk met de dweil maar even toegepast en maar eens zien of het werkt

En nu de tijd van lang stilstaan zo langzamerhand dichterbij komt is het wellicht raadzaam om regelmatig even onder je motorkap te kijken. :thumbup:

Link naar reactie
  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wat ook wel de moeite van het weten waard is is waarom de marter een voorliefde heeft voor slangen en kabels van auto,s .Het schijnt zo te zijn dat er in de slangen en kabels visolie wordt verwerkt om deze soepel te houden.

Dus je komt s,avonds thuis met een warme motor de geuren komen vrij en vriendje marter komt er op af.

www.hanbrinkcatesteenmarter.nl

Link naar reactie

Wij hebben een keer bij de zoektocht naar een Z4 een keer een motorblok gezien waarbij alle gaten en kieren gevuld waren met nootjes en eikels!! We vermoeden dat een eekhoorn zijn complete intrek had genomen onder de kofferdeksel. Zelfs het spruitstuk was helemaal opgevuld met eikels. De verkoper stond wel heel raar te kijken :schater:

Link naar reactie
Wij hebben een keer bij de zoektocht naar een Z4 een keer een motorblok gezien waarbij alle gaten en kieren gevuld waren met nootjes en eikels!! :schater:

Meestal zijn het toch mercedessen die gevuld zijn met de vruchten van de eik. :thumbup:

Link naar reactie

De oplossing is dus eigenlijk heel simpel, koop een oude Mercedes, gooi een paar dooie vissen onder de motorkap en zet die op de oprit (kunt er nog wat eikeltjes bij doe) en wala probleem opgelost :thumbup:

Link naar reactie
wat ook schijnt te helpen is een wc blokje onder de motorkap hangen,

Is ook makkelijk voor onderweg........... maar je loopt zo ook wel het risico dat ze je auto een echte schijtbak gaan noemen. :schater:

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
Ik woon in een buiten gebied met deze jongens, wat ook schijnt te helpen is een wc blokje onder de motorkap hangen, dit hoef je ook niet altijd weg te halen als je het een beetje stevig vast maakt

Kijk maar uit, voordat je het weet heb je een wc-eend onder je motorkap wonen... :schater:

Link naar reactie

Om er zeker van te zijn dat er geen kabels beschadigt zijn hebben we vandaag toch maar even de buitenmantel voorzichtig open gemaakt. Gelukkig is het nog net goed gegaan, daarna de boel goed geisoleerd en alles weer vast gezet.

Het isolatie materiaal even zwart gespoten om te kunnen zien of de rakker er weer is geweest.

Op de foto kun je zijn tandafdrukken goed zien.

knaagdier002.jpg

Link naar reactie

Ik heb een paar maanden geleden nog gehad dat een muisje het een goed idee vond om z'n eten te nuttigen tussen cilinder drie en vier van m'n inlaatspruitstuk. Oftewel steeds afval van zaadjes en nootjes, urinevlekken op de aluminium balk bovenop m'n radiator en wat muizenkeutels overal verspreid :angry:

Gelukkig zijn muizen beter te bestrijden. Na een luciferdoosje met muizenkorrels op m'n radiator gezet te hebben (waar flink van gegeten is) heb ik geen sporen meer van het muisje gevonden :foto:

Link naar reactie
Wow Floor, dat is nog heftig...voor het zelfde geld zijn het je remleidingen.

Opnieuw een reden voor meer asvalt en minder natuur.... :angry:

Hou je nu wel of niet van natuur, Ergens anders lees ik ;"ach en wee alweer een muizen familie uitgemoord " Jij weet ook niet wat je wil.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in