Ga naar inhoud

Dicht rijden


Hobol

Aanbevolen berichten

Het valt mij op dat het min of meer als een misdaad wordt beschouwd als je in de zomermaanden met een dichte kap wordt gezien in je Z3 cabrio. Laat mij het volgende hierover zeggen. Ik vindt het open rijden, al is het 30 graden Celsius op de snelweg een crime. De herrie, de hitte en het saaie van de rit waarbij je elkaar amper kunt verstaan vind ik een verschrikking. De cabrio is gebouwd voor provinciale wegen, voor landwegen door Engeland en Frankrijk, voor de Ardennen en de Vogezen en voor het rijden over Alpenpassen. Maar de A1 van Amsterdam naar het Oosten van het Land: lekker dicht ! Het mooiste is eigenlijk voor zo'n rit: met de winterkap en de airco aan. Neen, Ik hoef geen coupe ! Ik heb al een dichte auto. En bovendien dit wordt nog al eens onderschat: Jaren geleden reed ik al geruime tijd op de snelweg met ongeveer 33 graden Celcius, toen ik in eens vier rijstroken meende te zien waar er twee waren. Gestopt, kap dicht, airco aan en naar de eerste de beste parkeerplaats toe en daar verder afgekoeld. Dus moraal van het verhaal: als je het eerste deel van je vakantie op die klote snelwegen met z'n files dicht rijdt trek je niets aan van de kletsverhalen die daar over geschreven worden, maar doe lekker wat je zelf wil!

Hans :rolleyes:

Link naar reactie
  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ieder zijn voorkeur (dus zeker geen misdadige aktie), maar bij 30 graden rij ik niet dicht. Zeker niet op de snelweg. Wat ik bij die temperaturen wel hinderlijk vind zijn files en drukbevolkte kruisingen, voor met een dikke DAF naast je die denkt alle roet in je cockpit te spugen. Op die momenten gaat de kap even dicht.

Link naar reactie

Wat is er mis met om met 30° de kap open te hebeen, airco aan en petje op?

Zelfs bij snelheden van 180+ geen probleem. Zat gisteren even op een terras koffie te drinken hier in de Eifel, was 22°, geen enkele open cabrio gezien, alle met dak dicht.

Mijn gedachte is dan: Bang dat jouw haar door elkaar gaat zitten. Waarom een cabrio aangeschaft?

Link naar reactie

mmja

ik denk dat dit een discussie is waarbij een ieder zijn eigen handelswijze kan aangeven,maar meer niet.

ik vind het soms ook wel eens vreemd aandoen wanneer het mooi weer is je aan cabrio auto tegenkomt met het dak dicht.

maar ja dat kan vele redenen hebben nietwaar?

ik vind langere tijd op hoge snelheid open rijden niet zon comfortabele zaak (150+voor meer dan een half uurtje)

verder mag t van mij eraf hoor dat dak!

in de winter wel een hartopje ,die enkele kans (hoe fijn dat dan ook kan zijn)laat ik dan maar voorbij gaan.

gisteravond gingen we nog even weg ,dus ik direct het dak open,gelijk naast me "ga je het dak open doen??,ik heb net mn haar een beetje in de plooi" :thumbup::angry: dus ik het dak maar weer dicht, grmbl.

maar ja dat heb je dan he :rolleyes:

gelukkig kan mijn haar nooit in de war raken :thumbup:

Link naar reactie
  • Administrator

2 jaar terug de kap dichtgedaan bij 35+ in Zwitserland & Italie op de snelwegen, maar dat was puur uit levensbelang... Mijn kop werd namelijk wel erg rood :rolleyes:

Voor de rest: open als het droog is en ik +25km moet rijden

Link naar reactie

Ben het helemaal eens met de mensen die er voor gaan om met het kapje naar beneden te rijden, waarom heb je dan in godsnaam een cabrio aangeschaft als je de kap dicht doet als de zon zo lekker schijnt :rolleyes:.

Gisteren zoals al eerder vermeld, naar Houten geweest en daarbij het grootste deel over de snelweg, maar wel lekker met het kapje open met een snelheid van +/- 100 Km (de tijdwinst die je hebt met +/ 120 á 130 Km is bijna nihil) dan is het genieten van de zon ( al die mensen die naar je kijken en denken, wat lijkt mij dat lekker rijden, ik wil ook z'n Ztje).

Dus mensen lekker kapje naar bene en genieten van de zon :thumbup: en als je dan toch met de kap dicht wilt rijden, pak dan die "andere"auto waar een vaste kap op zit :thumbup:

Link naar reactie
Geef je vrouw een abbonnement bij de kapper,Probleem opgelost :thumbup:

Ahhhh...nu snap ik ineens waarom ze de ZZZ-tjes kapstersauto noemen :thumbup:

haar20in20de20war.jpg

Je moet regelmatig naar de kapper als je met het kapje open hebt gereden. :rolleyes:

Grrrroeten

Ad Kusters

Link naar reactie

Als het even kan, lekker open.

Zelfs met 120km/h nog met gemak een gesprek kunnen voeren met de carkit, ok weliswaar op een rustige Franse tolweg.

Alleen in tunnels wens je wel eens dat je dak dicht was.

Maar goed, gewoon doen wat je zelf het prettigs vind.

Link naar reactie
Ahhhh...nu snap ik ineens waarom ze de ZZZ-tjes kapstersauto noemen :blink:

haar20in20de20war.jpg

Je moet regelmatig naar de kapper als je met het kapje open hebt gereden. :wave:

Grrrroeten

Ad Kusters

Nee Ad !Cabrio,s zijn dames kappers auto,s ,(Lees vierpersoons auto,s met meestal een goed gesoigneerde oudere heer of dame aan het stuur ,en dan het liefst 6x langs hetzelfde terras met een meeluister muziekje voor de hele buurt) Hier rijden we Roadsters ,En als je bang bent dat je haar in war raakt zet je maar een hoed op (doe ik ook) en dan kom je altijd verzorgd op de plaats van bestemming ,Ook met 180 per uur. :thumbup:

Link naar reactie

Voor mij geldt hetzelfde, kan het...dan gaat tie open.. :blink: , ook op de snelweg, en wat mijn haar betreft...ja, dat gaat dan door de war, maar er zit toch niemand naast me die vind dat ik een pluizenbol ben... :schater:

En wie wil meerijden, moet geen gefohnd kapsel hebben! :wave:

Link naar reactie

Of iemand het dak open doet of dicht laat moet hij zelf weten ieder zijn eigen keuze.

Wij vinden het ook prettiger om te touren over provinciale wegen bij een snelheid van b.v. 80 km/u met het dak open dan met 140 km/u over de snelweg te rijden met het dak open. Tijdens onze zomervakantie naar Kroatië is het dak alleen vanwege het slechte weer op de heenreis dicht geweest ook bij 30 + was het dak open. Wat ik wel begrijp is dat men in de file bij een dergelijke temperatuur het dak dicht doen en de airco aan.

Als je een cabrio koopt doe je dat volgens mij om zo vaak mogelijk met het dak open te rijden anders kun je beter een auto met vast dak kopen. Juist het rijden met open dak ervaren wij al ruim 10 jaar als bijzonder omdat je van alles om je heen hoort en het een andere manier van auto rijden is.

---------------------------------

4juni20106.jpg

Link naar reactie

Wij zijn sinds februari in het bezit van een Z3 roadster.. als het even kan rijden we met het dak open.. maar vooral bij temperaturen vanaf een graad of 25 worden de stoelen erg warm en kom je bezweet/ met een doorweekt t-shirt op de plaats van bestemming.. niet echt fris... Ook de airco aanzetten helpt dan niet echt.. Herkennen jullie dit ook?

En voor de grappenmakers.. de stoelverwarming is dan uit :schater:

Link naar reactie

Ik had het ook niet gedacht, maar na vele uurtjes constant in de felle zon met 30+ graden,

hebben uiteindelijk toch het kapje dichtgedaan, ramen dicht en airco op vol.

We reden toen op binnenwegen in Frankrijk (dus max 80km), maar denk dat de plaats en

snelheid niet meewegen in de keuze om dicht te gaan rijden.

Er is maar een goede reden m.i. en dat is dat je het te snikheet gaat vinden.

Link naar reactie

Zomer of winter we rijden altijd open, of we moeten overvallen worden door de neerslag, dan gaat ie dicht.. :rolleyes:

Mijn vrouwke heeft al een speciale benaming voor de haardracht als we uitstappen: coupe cabrio. :schater:

Het mijne blijft op zijn plaats door er voldoende gel in te doen.

En als het regent of slecht weer is pakken we de daily driver, zelfs naar de M&G in ZH. :blink:

Link naar reactie

Ik heb nu 2 weken een cabrio waar ik gebruik van mag maken... ook een zzz dus ik ga het maar weer eens testen!

Maar ik ben stiekem wel van meening dat je met een cabrio ook zoveel mogelijk met dak los zou moeten rijden...

Ik snap het dak dicht verhaal wel goed. Maaaaaar er zijn ook mensen die de hele zomer door nog een hard-top erop laten zitten! Deze mensen kan ik helaas niet begrijpen, koop dat een Qp!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.