Ga naar inhoud

Warme motor (2.8) valt uit.


MarcH

Aanbevolen berichten

Als ik met een warme motor en geen versnelling ingeschakeld een dotje gas geef (tot ca. 3000 toeren) dan valt de motor uit. Je ziet de toerenteller zo van 3000 naar 0 terugvallen.

Dit doodvallen gebeurt ook als ik wegrij en 'langzaam' opschakel, zodra ik het gas loslaat en de koppeling intrap dan valt de motor uit. Of hij valt dood als ik met ca. 50 km per uur rijd en dan de koppeling intrap.

Is overigens alleen vlak na het starten c.q. de eerste kilometers zo. Wanneer je weer even op weg bent dan doet 'ie normaal bij gas los (zakt tot stationair).

Bij een koude motor heb ik dit nog niet ervaren.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Is er een sensor stuk oid?

Marc

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zit jij soms met een K&N filter?

Ik had het bij dit tropisch weer ook, maar bij mij viel ie stil op de parking van Aldi :thumbup: , starten, veel gas geven hielp mij weer op weg, maar aan het volgend kruispunt: idem...

Ik vermoed dat de K&N filter (die nog geen warmtescherm heeft) gewoon TE hete lucht opzuigt... hoewel het zijn doel is dat nu net te vermijden.

Ik had nog geen tijd, maar eerstdaags monteer ik het originele luchtfilterhuis weer (maakt toch geen verschil in geluid) :blink:

Link naar reactie

Had vergelijkbare symptomen (heb een 2.8 uit '07, en ook daar viel-ie af en toe van de 2500-3000 toeren even terug naar zo-goed-als-nul), die zijn opgelost door het gasklephuis grondig schoon te (laten) maken, en software voor motormanagement opnieuw te laden.

Maar begin met Roodkapjes advies: computer laten uitlezen! Eventuele defecte/slecht functionerende sensoren komen dan snel genoeg boven water!

Succes!!!

Link naar reactie
Klacht lijkt veel op een defecte nokenas sensor.

Zou hem eerst maar even laten uitlezen.

Heel goed! Toevallig heeft een vriend vorige week diagnose apparatuur/software gekocht en die hebben we vanavond even aan de Z3 gehangen. Bij het uitlezen kregen we de foutcode "F65 - nokkenassensor".

Is het overigens normaal dat via de OBD2-aansluiting onder het stuur niets uitgelezen kan worden en via de aansluiting onder de motorkap wel?

Marc

Link naar reactie

Ik heb intussen een beetje aan deductie gedaan, en bij mij is het inderdaad aan tè warme lucht onder de motorkap te wijten.

De auto start, maar heeft neiging weer stil te vallen. Zodra ik een beetje snelheid (en dus frissere lucht onder de motorkap) haal, is het euvel verholpen.

Ik had nog niet de gelegenheid een betere afscherming en koude-luchttoevoer te maken, maar ik zag wel achter de linker koplamp een dekseltje dat van het kanaal (tussen koplamp en radiator) komt. Er gaat een kabletje door naar de koplamp.

Zou het veilig zijn dit deksel te verwijderen om via die weg koude lucht aan te voeren?

Link naar reactie
Ik heb intussen een beetje aan deductie gedaan, en bij mij is het inderdaad aan tè warme lucht onder de motorkap te wijten.

De auto start, maar heeft neiging weer stil te vallen. Zodra ik een beetje snelheid (en dus frissere lucht onder de motorkap) haal, is het euvel verholpen.

Ik had nog niet de gelegenheid een betere afscherming en koude-luchttoevoer te maken, maar ik zag wel achter de linker koplamp een dekseltje dat van het kanaal (tussen koplamp en radiator) komt. Er gaat een kabletje door naar de koplamp.

Zou het veilig zijn dit deksel te verwijderen om via die weg koude lucht aan te voeren?

Ik heb ook een K&N kelk en heb de toevoerbuis voor koude lucht gewoon in de "oude" toevoer van de originele luchtfilter gestoken en naar de kelk toegebogen. Het is wel zo bij dit warm weer dat je vanuit stilstand iets meer moet gassen om te vertrekken, maar dat geeft een lekker "woop, woop" effect met mijn Eisenmann. Heb dus geen probleem met stilvallen, ed.

(zelfs mijn jongste zoon niet, die afgelopen week reed in de Eifel en die is helemaal niet bekend met de Z3)

Link naar reactie
(zelfs mijn jongste zoon niet, die afgelopen week reed in de Eifel en die is helemaal niet bekend met de Z3)

yeah...dream on :D wat denk je dat die mannen gedaan hebben toen jij met je FoMo door het Schwarzwald zwalkte... :thumbup:

Link naar reactie
Ik heb ook een K&N kelk en heb de toevoerbuis voor koude lucht gewoon in de "oude" toevoer van de originele luchtfilter gestoken en naar de kelk toegebogen.
Nu, dat heb ik ook gedaan
Het is wel zo bij dit warm weer dat je vanuit stilstand iets meer moet gassen om te vertrekken, maar dat geeft een lekker "woop, woop" effect met mijn Eisenmann. Heb dus geen probleem met stilvallen, ed.

(zelfs mijn jongste zoon niet, die afgelopen week reed in de Eifel en die is helemaal niet bekend met de Z3)

Ik heb er (nog) geen Eisenmann onder, maar om eerlijk te zijn hoor ik eigenlijk weinig verschil in geluid met de kelk.

Zoals ik al zei had ik het de eerste keer aan een warenhuis. Leuk hoor, de auto start onmiddellijk, je rijdt achteruit, gaat naar 1 om te vertrekken, en..... de motor valt stil.

Je voelt zo de blikken van de Zafira, Aygo en Peugeot rijders en rijdsters...... :thumbup: Een paar kruispunten verder wil de motor opnieuw stilvallen, enkel wat 'heeling and toeing' kan hem aan de praat houden. Dan een recht stukje, wat snelheid gemaakt, en de motor draait weer zoals steeds.

Had het zondag alweer eens (terug aan een warenhuis), maar toen had ik me erop voorzien, en hem aan de praat gehouden. Ik ga in elk geval het deksel achter in de koplamp verwijderen, en een afschermplaat maken. De K&N zit toch niet behoorlijk vast met de originele beugel.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Ik heb er (nog) geen Eisenmann onder, maar om eerlijk te zijn hoor ik eigenlijk weinig verschil in geluid met de kelk.

Maaruh, merk je wel verschil..? want het lijkt me echt zwaar mega, kut en irritant als je telkens maar moet hannessen, om hem/haar niet uit te laten valen..

Link naar reactie
Maaruh, merk je wel verschil..? want het lijkt me echt zwaar mega, kut en irritant als je telkens maar moet hannessen, om hem/haar niet uit te laten valen..

Verschil? eigenlijk niet echt.

Maar het is gelukkig enkel bij heel warm weer zoals de laatste dagen, en dan nog enkel na een korte stop. Doet me wat terugdenken aan mijn 911 SC met K-Jetronic inspuiting.... die deden ook zo moeilijk na een korte stop.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Als je toch geen verschil merkt zou ik de standaard filter box er weer in monteren,.. lijkt me echt zwaar irritant,..

Of het moet natuurlijk erg goede herrinneringen doen laten herleven aan je 911, maar dan nog. :thumbup:

Link naar reactie
Doet me wat terugdenken aan mijn 911 SC met K-Jetronic inspuiting.... die deden ook zo moeilijk na een korte stop.

wat je beschrijft doet mij eerder denken aan mijn oude Renault 11 TL, op LPG, op een warme zomerdag in 1995. :thumbup:

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Heb eerst ff rondgekeken op het forum en kwam bij deze topic uit. Mijn zzz 2.2 heeft hier dus ook soms last van. Alleen bij warme motor en ook niet altijd. Heb dit ook al voorgehad aan een warenhuis waar ik na een 20 tal min terug wou vertrekken. Ook als ik de zzz uit de garage rij en hem laat draaien omdat ik nog ff op mijn vriendin moet wachten en dan wil vertrekken valt de motor stil en is alleen door met de gas te spelen aan de praat te houden. Als ik direct vertrek is er niets aan de hand, ook niet als ik voor een stoplicht moet wachten. Motor is vlug op temperatuur en bromt er lustig op los zonder een tik verkeerd te geven. Starten doet hij zonder problemen en dan valt het stationair toerental terug, geef je dan gas bij valt ie stil. Laat ik er een langere pauze tussen bv langer dan 30 min is er ook geen probleem. Als ik hier zo lees kunnen er dus verschillende oorzaken zijn :blink:

Link naar reactie

Al eens laten uitlezen? Zou bijvoorbeeld kunnen komen door een nokkenas-/krukassensor die op z'n laatste benen loopt, zoals Roodkapje al eerder in dit topic suggereerde...

Je symptomen lijken er in ieder geval op, kan helaas claimen dat ik ervaringsdeskundige ben op sensorgebied :-(

Link naar reactie

Heeft nog maar 72000 km gelopen? Is natuurlijk al wel 12 jaar oud. Ik moet binnenkort toch voor een nieuwe apk gaan dan zal ik alles eens laten checken.

Link naar reactie

Billie,

precies hetzelfde gehad zoals jij omschrijft bij de z3, bij uitlezen kwam de krukassensor als boosdoener naar voren. Deze vervangen en het was opgelost. moet wel zeggen dat het bij de 4 cilinder nog geen 10 minuten werk was en weet niet hoe het bij de 6 cilinder eruit ziet.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.