Ga naar inhoud

ons bin zunig


Aanbevolen berichten

Wat ik hier eigenlijk ook wil zeggen is dat met een grotere motorinhoud het verbruik niet perse evenredig hoeft te stijgen...maar meer inhoud wil volgens een collega altijd zeggen meer benzineverbruik, immers er is meer benzine nodig om de inhoud van de totale verbrandingsruimte te vullen.....

Ter vergelijk met dezelfde rijstijl (rustige rijstijl, volgens het nieuwe rijden en niet harder dan 80-90 km/h, geen stadsverkeer)

Outlander 2.4 Mivec, 4 cil, 2WD 170pk, 1470kg: 12,4 km/l

Z4 3.0, 6 cil, 231pk, 1270kg: 13,2 km/l

Ik weet, een Outlander heeft een stroomlijn van een kubus, maar dat zal tot de 80km/h toch niet zoveel uitmaken? Wat maakt een motor efficienter dan een andere? Ik weet dat ik mijn Z4 niet gekocht heb om zuinig te rijden, maar dat ie toch ook zuinig kan zijn is leuk om te weten. Ik begreep dat je met een 350Z nooit en te nimmer boven de 1:10 kunt komen.... Trouwens ik vind dat de Z4 bij lage toerentallen ook lekker klinkt en dan vooral die plofjes bij overschakelen.

Link naar reactie
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik rij voor die 19 cent per km een 5 touring en zakelijk gaat dat prima. Niet vergeten dat je de privekosten niet mag mee rekenen...

Jij bent eigen baas Roger, dus iedere rit die enigszins aannemelijk lijkt, kun je schrijven als zijnde zakelijk

en dan is 19 cent te doen

maar dat kun je als werknemer natuurlijk nooit doen, dat pikt de baas niet

Link naar reactie

Ik rij voor die 19 cent per km een 5 touring en zakelijk gaat dat prima. Niet vergeten dat je de privekosten niet mag mee rekenen...

Hoe krijg je dat dan voor elkaar, 19 cent is net voldoende om te kunnen tanken?

Bijtelling kost ook veel maar afschrijving/onderhoud/verzekering enz.allemaal zelf betalen van 19 c/ km.

Link naar reactie

Dankzij afgelopen weekend kon ik ook wat statistiekjes vastleggen, gebaseerd op 2 tankbeurten en structureel tanken van Euro 98 :

  • 1:10.5 over ruim 600 km: heen en terug naar Limburg vanuit de Bollenstreek, plus de Limborit zelf
  • de heenweg naar Limburg bestond vrijwel uitsluitend uit snelweg, en daar draaide de motor continu tussen de 3500-4000 rpm: over dik 200km een meer dan beschaafde 1:11.5

Dat suggereert dat al mijn motor-mods (luchtinlaat, grotere injectoren, software) een marginale invloed op de dorst van onze ZZZ hebben bij normaal gebruik (het eerste 2/3 deel van de toerentellerschaal).

Bij hogere toerentallen voor sprints en hillclimbs kan het doorschieten richting 1:8, wat ik nog steeds netjes vind...

Link naar reactie

Mijn z4 2.5 rijd 1 op 12, soms iets hoger soms iets lager en ik rij zoals het hoort: Met een loden rechtervoet. Daar is ie voor. gemiddeld 550-600 km op 1 tank.

hmm ,echt waar?.......zou een 3.0i zoveel duurder lopen dan?

of rijd je gemiddeld meer snelweg.

ik kom bij woonwerk en wat vrijetijds ritten in de buurt niet beter uit dan 1 op 9

op de snelweg zoals naar limburg kom ik wel op 1 op 13 bijvoorbeeld maar dan moet ik netjes rijden hoor.

maar zoals al vaker opgemerkt ,je moet geen z gaan rijden omdat ie zo lekker zuinig is.....

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.