Ga naar inhoud

Raam mechaniek vervangen en anti dreunplaaten monteren


Gast floor

Aanbevolen berichten

  • Reacties 92
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Het is voor de volgende keer/forumlid, misschien een optie om de binnenzijde van de deur in te smeren met (2 componenten) polyesterhars en er een dikke gevlochten glasvezelmat tegen aan te plakken.

Nog even polyester hars er overheen smeren en klaar.

kosten ca. 30- 50 Euro

Link naar reactie
Het is voor de volgende keer/forumlid, misschien een optie om de binnenzijde van de deur in te smeren met (2 componenten) polyesterhars en er een dikke gevlochten glasvezelmat tegen aan te plakken.

Nog even polyester hars er overheen smeren en klaar.

kosten ca. 30- 50 Euro

Mij lijkt een zelfklevende anti dreun mat eenvoudiger en veiliger. Mijn ervaring als leek met polyester hars is dat het overal aan vastkleeft en net niet zit waar je het wilt hebben.

Tevens geeft zo'n mat tijdens montage ook vezels af, zie die maar eens uit het deur mechaniek te verwijderen.

Kosten voor zelfklevend materiaal zijn nog lager ook en het is eenvoudiger aan te brengen voor een leek (zoals ik).

Link naar reactie

Zo de linkerkant is klaar ,En wat ik al eerder zei een wereld van verschil het sluit nu als een echte BMW! KLAK!

Maar zoals ik zag heeft hoedjeqQP gevonden dat ze bij bmw er toch over hebben nagedacht en er toch wel spul voor te krijgen is.

Dus!!!! zo gelukkig waren ze dan toch ook weer niet met het geluid :wave:

Link naar reactie
Het is voor de volgende keer/forumlid, misschien een optie om de binnenzijde van de deur in te smeren met (2 componenten) polyesterhars en er een dikke gevlochten glasvezelmat tegen aan te plakken.

Nog even polyester hars er overheen smeren en klaar.

kosten ca. 30- 50 Euro

Bij geluids isolatie moet je gebruik maken van zachte absorberende materialen,Polyester wordt hard en word zo een klankbord voor de laag waar het op zit :wave:

Link naar reactie

Waarom allemaal zo moeilijk.

Men neme een bus met pur schuim.

Spuiten we helemaal leeg in de deur en ziedaar een zeer solide deur.

Met side inpact , roestvrij , rammelvrij , hufterproof , en volgens mij ook nog deukvrij.

Link naar reactie

toch nog even een kritische kantekening aangaande de opmerking van de geachte baron van epscheuten wat betreft schuim, vanmiddag tijdens het openmaken van het linker portier viel me op dat er op drie plaatsen tussen de verstevigings balk schuimrubber zit ,En dat zit er al sinds 2003,mooi mee gespoten in de orginele bmw grondlak.

BMW maakt het dus niks uit dat er vocht intrekt.

Rechts zat niets ,het was ons al op gevallen dat het geluid rechts harder klonk dan links.

Link naar reactie
Beste Floor, schuim niet slim, schuim spons, spons altijd nat, altijd nat betekend roest en vocht problemen in de stekkers .... :wave:

hear hear

ik heb dit spul wel gebruikt in mn hardtop liner,maar dat word niet nat!

wat je eigenlijk wilt hebben in je deur is een stuk bitumenplaat daarmee maak je de deur massiever en daarmee word ook het blikkerige weggenomen.

het schuim neemt wel wat hoge tonen weg maar geen brommen of dreunen.

t helpt wel ,maar het kan beter!

het schuim wat bmw gebruik is vermoedellijk een soort met gesloten cellen en dat neemt geen vocht op!

Link naar reactie

PVR verwees er al naar en het verbaast me dat Bas het niet wist, maar over het deur-blik-geluid van de pre-LCI z4 is net zoveel geschreven als over sticky steering. Er zijn hier dan ook al meerdere postings met oplossingen.

Link naar reactie

Ik ben net even een stukje wezen rijden , En het geluid ,trillingen , resonanties enz enz zijn met meer dan de helft veminderd,Dus dat is ook weer een prettige bijkomstigheid :thumbup:

Link naar reactie

Oke, het is gelukt hier volgt op verzoek het hele verhaal in een keer.

de nieuwe clipjes voor de portier bekleding ,ik had er maar twee nodig ,maar ze worden per tien verkocht.

een stuk of vier wil ik nog missen ,dus als er iemand nog een paar nodig heeft?

raammechaniekdeenmonteren001.jpg

Het oude mechaniek demonteren.

Laat de ruit helemaal naar beneden zakken en maak de rechter raamgeleider onder en boven los.

mechaniek2009.jpg

Draai de schroef waar het raam mee aan de geleider zit los, er vallen dan wat onderdelen in je portier maar die heb je niet meer nodig,behalve de schroef

raammechaniekdeenmonteren006.jpg

Dan de linker raamgeleider, draai de drie moertjes los en verwijder de clip achter de motor van het kunsstof blokje druk de geleider iets naar achter zodat hij uit de boutgaatjes komt en schuifhet kunstofblokje uit de rail van het raam.Schuif het raam helemaal omhoog.En zet het vast

Je kunt nu beide delen uit het portier pakken

raammechaniekdeenmonteren012.jpg

raammechaniekdeenmonteren008.jpg

Het nieuwe mechaniek

raammechaniekdeenmonteren003.jpg

De volgende twee foto,s laten de achterste raam bevestiging zien deze bestaat uit twee delen het losse deel kan je het beste even in de onderst stand met een cellotapje vastplakken het dient om de stand van je raam ten opzichte van de kap te bepalen, Onze ervaring is dat dit de goede stand is .

raammechaniekdeenmonteren004.jpg

Link naar reactie

Oke, het is gelukt hier volgt op verzoek het hele verhaal in een keer.

de nieuwe clipjes voor de portier bekleding ,ik had er maar twee nodig ,maar ze worden per tien verkocht.

een stuk of vier wil ik nog missen ,dus als er iemand nog een paar nodig heeft?

raammechaniekdeenmonteren001.jpg

Het oude mechaniek demonteren.

Laat de ruit helemaal naar beneden zakken en maak de rechter raamgeleider onder en boven los.

mechaniek2009.jpg

Draai de schroef waar het raam mee aan de geleider zit los, er vallen dan wat onderdelen in je portier maar die heb je niet meer nodig,behalve de schroef

raammechaniekdeenmonteren006.jpg

Dan de linker raamgeleider, draai de drie moertjes los en verwijder de clip achter de motor van het kunsstof blokje druk de geleider iets naar achter zodat hij uit de boutgaatjes komt en schuifhet kunstofblokje uit de rail van het raam.Schuif het raam helemaal omhoog.En zet het vast

Je kunt nu beide delen uit het portier pakken

raammechaniekdeenmonteren012.jpg

raammechaniekdeenmonteren008.jpg

Het nieuwe mechaniek

raammechaniekdeenmonteren003.jpg

De volgende twee foto,s laten de achterste raam bevestiging zien deze bestaat uit twee delen het losse deel kan je het beste even in de onderst stand met een cellotapje vastplakken het dient om de stand van je raam ten opzichte van de kap te bepalen, Onze ervaring is dat dit de goede stand is .

raammechaniekdeenmonteren004.jpg

Link naar reactie

Er ging even iets mis

raammechaniekdeenmonteren005.jpg

nu komt de motor op zijn plek

raammechaniekdeenmonteren009.jpg

raammechaniekdeenmonteren010.jpg

Plaats nu eerst de achterste geleider zonder deze vast te zetten en dan de voorst ,het makkelijkste gaat dit door eerst de kabels ervan onder in te schuiven, beetje friemelen en het zit.

Kunststofblokje terug zetten

raammechaniekdeenmonteren011.jpg

ruit laten zakken en het blokje in de rail manouvreren geleider op zijn plek zetten,los vast; Als het goed is staat het nieuwe mechaniek vanzelf in de onderste stand.

Achterste vastzetten aan de ruit, dit is een sleufgat en bepaald hoe je ruit aansluit op de achterkant van de kap

Alles handvast zetten , schakelaar aansluiten en Joepie!!!!

raammechaniekdeenmonteren013.jpg

Link naar reactie

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag Ik heb er nog wel meer foto,s van maar dit is in grote lijnen het hele gebeuren,O ja het fijnafstellen voor de boven kant kap en achterkant doe je met respectievelijk de moer onder in het portier of met de bout van de achterste raam geleider

Bij ons zat alles in een keer goed.

raammechaniekdeenmonteren014.jpg

En dan zit hier de boel weer dicht,Als nu een van de Moderatoren zo vriendelijk zou willen zijn om alle onzin uit dit topic te verwijderen dan blijft er misschien een aardige How To do it over. :thumbup:

totale tijd de en montage twee en een half uur Kosten ongeveer honderd euro :wave:

Link naar reactie

In één woord geweldig Floor, :wave: ;)

Ik hoop alleen dat ik nog een tijdje bespaard blijf om dit priegelwerkje uit te voeren, maar ik weet dan in ieder geval waar ik op moet letten en hoe de boel zonder beschadigingen te demonteren (en met mij velen).

Zou het misschien een idee zijn om (nu het nieuwe mechaniek er in zit) de boel preventief nog ff te smeren met wat zuurvrije vaseline/silicone spray? (incl. de rollers en geleiders)

Het is eigenlijk niet zo verwonderlijk dat de raammechanieken zo snel naar de ratsemadee gaan, als je er van uit gaat dat elke keer dat je het automatsich dak bedient het hele programma met het openen en sluiten van de ramen moet worden afgewerkt. Aan de andere kant zou je mogen verwachten dat je van BMW toch wel wat van die Deutsche grundlichkeit mag verwachten? :newblush::thumbup::drank: :banaan:

Link naar reactie

Oke Marcel, fijn om te lezen dat je het goed vind, wat het smeren beteft je kan niet in de trommel van de kabel komen wel hebben we de raam geleiders licht in gevet. :thumbup:

maar ik zit toch liever met mijn handen in of aan een piano :wave:

Link naar reactie

Floor, klopt het dat bet bestelnummer van de clipjes is:

16 Clip mit Dichtscheibe NATUR 12 51418224768 ?

Link naar reactie
Floor, klopt het dat bet bestelnummer van de clipjes is:

16 Clip mit Dichtscheibe NATUR 12 51418224768 ?

Ik zal eens op het puutje kieken, Helaas staat niks op, hoeveel heb je er nodig dan? ik kan er wel een paar missen.

PM je adres maar even stuur ik ze op. :thumbup:

Link naar reactie
Floor, ik kwam dit toevallig tegen. Misschien moet je de electrische bediening van de ramen opnieuw initialiseren, maar ik weet het niet zeker.

Ja, Zou kunnen ,Bij ons was dat niet het geval Wat ik me nog kan herinneren is dat het draadje brak in de onderste stand ik heb het motortje nadien niet meer bediend, en het nieuwe mechaniek wordt geleverd in de onderste stand.

Misschien een gelukstreffer?

Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat je het hele ding opnieuw moet inleren ,het weet zelf niet of het onder of boven staat.

Dealer zegt ;Weet nie.

Maar ik denk dat jou bijdrage een nuttige aanvulling is voor als het mis gaat. :rolleyes:

Link naar reactie

Hulde voor de Howto! Goede foto's en erg duidelijk!

Ik heb nog wel een opmerking/vraag mbt de isolatie tegen het blikkerige geluid. Isolatiemateriaal op de panelen plakken werkt het beste tegen het geluid, maar hoe zit het met eventueel uitdeuken van een klein parkeerdeukje? Is dit dan nog wel mogelijk?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.