Ga naar inhoud

"emissie-lampje" is gaan branden


Aanbevolen berichten

Natuurlijk eerst hier op het forum gaan zoeken, maar me nog niet helemaal duidelijk wat te doen.

Na het autowassen, of 2 dagen daarna, is mijn 'motorblok-lampje' gaan branden, die over de uitlaatgaswaarden gaat zeg maar...

Bij mijn BMW 330 CD die ik had vorig jaar, heb ik dat na een bezoek aan de wasstraat ook gehad. Volgens mij ging die vanzelf weer uit.

Wat nu te doen ? Hij rijdt prima, niks gemerkt tot op heden. Wil er van de zomer mee de Alpen in. Gewoon gaan of risico te hoog ?

Ok. Uitlezen ? Weten jullie , iemand anders dan de dealer, forumlid of zo, die dat kan in de omgeving van Apeldoorn ?

Tips (accupolen half uurtje los ?), trucs en adviezen van harte welkom!

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

motormanagement lampje kan vanzelf weer uit gaan, als dezelfde storing de 500km (dacht ik :thumbup: ) volgend op de storing, niet meer voorkomt.

ik ken een aantal ex-Z4 rijders die zich weinig van het lampje aantrokken, maar of je het risico wilt nemen met een lange trip voor de boeg is uiteraard aan je zelf. Achteraf bleek bij mij de luchtmassameter vuil waardoor die sensoren af en toe foutmeldingen afgaven. Niet ernstig maar uiteindelijk 'moet je er toch wat mee'.

accupolen heeft weinig zin dacht ik, storing blijf gewoon in geheugen staan.

Link naar reactie

Ik heb het in het ook wel eens een enkel keertje gehad bij jouw Z4. Ik heb hem toen laten uitlezen en de storing laten wissen bij Ruud (Roodkapje) ... daarna geen last meer van gehad. Je merkt idd ook niets aan de auto.

Link naar reactie
  • Administrator
motormanagement lampje kan vanzelf weer uit gaan, ...

Achteraf bleek bij mij de luchtmassameter vuil waardoor die sensoren af en toe foutmeldingen afgaven. Niet ernstig maar uiteindelijk 'moet je er toch wat mee'.

accupolen heeft weinig zin dacht ik, storing blijf gewoon in geheugen staan.

Helemaal eens. Dat geldt overigens bij veel meer auto's dan alleen bij de Z4. Als je de accupolen los maakt heb je wel de kans dat het lampje even uit is, maar als de storing nog geregistreerd is / opnieuw gesignaleerd wordt is het zo weer aan. Even een specialist - ons Ruud - er naar laten kijken is zeker met een lange trip voor de boeg veruit het beste.

Toch is het vaak niks ergs. Luchtmassameter, vuiltje op een andere sensor, kan van alles zijn. Bij BMW zelf doen ze er ook vrij luchtig over. De enige keer dat bij mij het lampje is gaan branden reed ik op de snelweg en was er op de snelweg zo met plus minus 5000 toeren niks te emrken. Toen de auto op de eerste de beste parkeerplaats eenmaal stilstond klonk iie toch wat raar - zeg als een oude Amerikaanse V8 - bop, bop, bop, bop, bop - en toen ik weg reed bolte die enorm. Er werd mij toen door de BMW servicelijn gezegd dat er niks ergs aan de hand zou zijn; vuile bougie / bobine en doorrijden naar de eerste dealert maar. Ondertussen blijkt het wel even iets ernstiger: er is een stuk van de eerste bougie verdwenen (gemakshalve: het "dakje"), een klep in de eerste cilinder is door extreme hitteontwikkeling uitgerekt en een cilinderkoprevisie was op zijn plaats... :thumbup:<_<

Maar goed; als het zo erg is dan merk je echt wel iets aan je auto. ik wil alleen maar zeggen dat je niet altijd kunt denken dat er niks ergs aan de hand is als het lampje gaat branden en dat je dus niet zo maar kunt blijven doorrijden.

Zooooo heb ik je weer bang genoeg gemaakt; dus gewoon even naar ome Ruud om je te laten bevestigen det er bij jou niks ergs aan de hand is ...

Link naar reactie
Ik heb het in het ook wel eens een enkel keertje gehad bij jouw Z4. Ik heb hem toen laten uitlezen en de storing laten wissen bij Ruud (Roodkapje) ... daarna geen last meer van gehad. Je merkt idd ook niets aan de auto.

Ok David. En de anderen natuurlijk. Bedankt voor jullie reacties.

Ruud woont wel behoorlijk ver weg van mij geloof ik, maar misschien toch maar doen dan.

Kijken wanneer ik (en hij) tijd heeft.

Zijn er geen apparaatjes in omloop (zoals bij mijn GTI bvb, dus de VAG-serie) waarmee je zelf fouten kunt uitlezen en resetten ?

Link naar reactie

Gewoon even uit laten lezen. Waar je dat laat doen is je eigen keuze (dealer of roodkapje)

Maar het kan 10000 verschillende oorzaken hebben. Dus even uitlezen is niet onverstandig.

Stel dat er iets meer kapot aan de auto is, of misschien slechte bobine of iets... kun je later nog best wat problemen door krijgen!

Link naar reactie
Waarom resetten? Dat is wegmoffelen van het probleem en dit komt gegarandeerd terug (is volgens mij al zo als ik DavidsZ3 reactie goed begrijp). Gewoon even gummen naar de dealert en uit laten lezen.

Resetten om te kijken of het inderdaad een verstoring is door het auto wassen. Bijn mijn 330CD heb ik dat namelijk ook zo gehad... Dus gewoon sensorprobleempje dus in dat geval...

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Inmiddels in de buurt laten uitlezen (unknown error) en gereset.

Toch na zo'n 50 km brandt het lampje weer.

Zelf nu apparaat gekocht om uit te lezen (ook gelijk voor mn GTI makkelijk) die wel met een foutcode komt : P0174 (mengsel te arm cylinderrij 2).

Beetje gezocht op internet; kan van alles zijn.

Ruud , heb jij hier ervaring mee, heb jij tijd deze week ?

En hoe link is het om hier mee volgende week 2000 km te gaan rijden ? kan er e.e.a. kapot gaan ? De auto loopt prima verder; merk geen verschil met voordat het lampje brandde...

Link naar reactie
  • Administrator
cylinderrij 2).

Weet je dat heel zeker? Maar in ieder geval: ik zou het risico niet willen lopen hier 2000 km mee te gaan rijden ...

Link naar reactie
Op die site was ik ook al geweest :thumbup:

Ga nog wel even verder zoeken..

Ruud is geweldig. Hij gaf me een tip waar te zoeken (had zelf ook al gezocht naar poreus slangetje of zoiets). En gevonden.

Het is een aftakking van de balg die gaat van het luchtfilterhuis naar de motor.

Nu nog zien te vinden welk onderdeel ik nodig heb mocht Ruud geen tijd hebben...

balg.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.