Ga naar inhoud

Hoe eenvoudig bedien je een handbediend Z4 cabriodak?


Aanbevolen berichten

Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen hoe eenvoudig het is om de softtop van een Z4 in en uit te klappen wanneer deze handbediend is? Kan dit van binnenuit zonder uit te stappen? En kan dit nog steeds als er een windschot is geplaatst?

Zoeken op dit forum en elders heeft nog niet veel opgeleverd, uit de manual worden de handelingen wel duidelijk maar niet of dit kan zonder uit te stappen.

Ik ken verhalen van achteraf een elektrische aandrijving inbouwen in een Z3, zijn hier ook mogelijkheden voor een Z4?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Administrator
Zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen hoe eenvoudig het is om de softtop van een Z4 in en uit te klappen wanneer deze handbediend is? Kan dit van binnenuit zonder uit te stappen? En kan dit nog steeds als er een windschot is geplaatst?

Zoeken op dit forum en elders heeft nog niet veel opgeleverd, uit de manual worden de handelingen wel duidelijk maar niet of dit kan zonder uit te stappen.

Ik ken verhalen van achteraf een elektrische aandrijving inbouwen in een Z3, zijn hier ook mogelijkheden voor een Z4?

Alvast bedankt!

Ik ben bij mijn weten een van de weinigen met een handbediend Z4 dak; toen ik een keer bij onze forumwonderdokter Roodkapje was was het voor de meeste aanwezigen de eerste keer dat ze de conmbi Z4 en handbediend dak zagen.

Het is echt heel simpel; ongeveer boven je spiegel zit een grote handle, die klap je uit en draai je een kwartslag waarna je het dak open kunt doen. Handletje terugklappen, dak naar achtergooien, even aandrukken zodat het in de vergrendeling valt. Dat kan allemaal met je rechterhand terwijl je bijvoorbeeld voor een stoplicht staat en in de auto blijft zitten.Richttijd: maximaal 5 seconden en linkerhand blijft vrij om naar toeschouwers te zwaaien. <_< Ook met windschot ...

Om het dak weer dicht te doen moet je eerst de vergrendeling los maken. Daarvoor zit er een knop aan het einde van het verlengde van de middenconsole, direct boven het vakje waar ofwel je CD wisselaar en DVD inzitten, ofwel een van beide. Met een enkele klik is de vergrendeling los (dak ligt dan grofweg een centimetertje of twee hoger dan wanneer de vergredenling vast zit) en dan kun je met een hand naar achteren en het dak oppakken en zo naar voren halen. Handle weer dichtklikken en klaar is Kees - of in dit geval BennyD - Richttijd: opnieuw maximaal 5 seconden en het kan allemaal zittend en met een enkele hand. :unsure:

Met een windscherm is het dichtdoen iets moeilijker zittend en met een enkele hand, maar het kan nog steeds. Kortom: in alle gevallen supermakkelijk. En anders dan bij de meeste cabrio's met handbediend dak dus geen twee kleine handles links en rechts, maar slechts een enkele handle in het midden, die veel makkelijker te hanteren is ....

Zo. En nu ben ik heel benieuwd of zich nog iemand meldt met een Z4 met handbediend dak ... ;)

Link naar reactie

Hmmm...

Mn ouders hebben heel lang getwijfeld een Z4 te kopen, en ik voordat ik de Z3 kocht ook nog even.. Heb in twee jaar tijd twee keer een paar dagen tijd een Z4 meegekregen - testrijden, een van de dealer en een van een vriend van me - allebei met handbediend dak..

Nu heb ik ook een Z4 met elektrisch dak kunnen openen bij de dealer, en ik moet zeggen... GA VOOR ELEKTRISCH!

Het handmatig bediende dak bij de Z4 is heel anders dan bij de Z3, zo makkelijk vond ik het niet gaan. Die vriend van me heeft er ook spijt van dat hij niet voor elektrisch is gegaan. Handmatig bedienen kost best wat energie en is inderdaad met windscherm niet zo makkelijk. Gewoon voor elektrisch gaan!

Link naar reactie
Ben je gek. Zelfs m'n tandenborstel is electrisch ! <_<

Goed zo! De plaquecontrole ligt met elektrisch poetsen meer dan 50% hoger dan poetsen met een gewone tandenborstel. Zorg er wel voor dat je het tandvlees zachtjes masseert, zodat de haartjes van de borstel ook daar plaque kunnen verwijderen en je zo tandvleesontsteking (gingivitis) voorkomt!

Oh wacht ik heb pauze nu.. sorry..

Link naar reactie
Goed zo! De plaquecontrole ligt met elektrisch poetsen meer dan 50% hoger dan poetsen met een gewone tandenborstel. Zorg er wel voor dat je het tandvlees zachtjes masseert, zodat de haartjes van de borstel ook daar plaque kunnen verwijderen en je zo tandvleesontsteking (gingivitis) voorkomt!

Oh wacht ik heb pauze nu.. sorry..

Als je pauze hebt, betekent dat dan dat je geen rekening stuurt...? <_<

Link naar reactie
  • Administrator
Het handmatig bediende dak bij de Z4 is heel anders dan bij de Z3, zo makkelijk vond ik het niet gaan. Die vriend van me heeft er ook spijt van dat hij niet voor elektrisch is gegaan. Handmatig bedienen kost best wat energie en is inderdaad met windscherm niet zo makkelijk. Gewoon voor elektrisch gaan!

Dat kan ook liggen aan de afstelling van het mechaniek waarmee je het dak vergrendelt / ontgrendelt. Dat kun je heel strak afstellen, dan gaat het vrij zwaar. Als je het te los afstelt is de aansluiting met de voorruit kap niet 100% waterdicht. Daartussen gaat het echt heel makkelijk. En je kunt het ontzettend simpel zelf bijstellen (imbusje aandraaien / losdraaien). Ik zeg niet dat je per se voor het een of het ander moet gaan, maar wel dat ik op basis van mijn ervaringen met handbediend een mooie Z4 nooit zou laten staan uitsluitend omdat die een handbediend dak heeft.

Link naar reactie

Ik heb zelf ook een handbedient dak in mijn Z4 <_< . Ik had in mijn 3 serie een automatisch dak dus ben allebei gewend. Ik heb tot nu toe geen problemen met het bedienen van het dak, gaat zelfs aanzienlijk sneller dan wat ik eerst automatisch deed.

Met windscherm is het inderdaad wel even uitstappen, maar het blijft 5 seconden werk. Doe het ook wel is gewoon voor het stoplicht en nog nooit problemen gehad.

Automatisch is misschien wel leuk maar gezien de formaat van de softtop niet expliciet nodig.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Goed zo! De plaquecontrole ligt met elektrisch poetsen meer dan 50% hoger dan poetsen met een gewone tandenborstel. Zorg er wel voor dat je het tandvlees zachtjes masseert, zodat de haartjes van de borstel ook daar plaque kunnen verwijderen en je zo tandvleesontsteking (gingivitis) voorkomt!

Oh wacht ik heb pauze nu.. sorry..

<_<

GINGIVITIS.png

Link naar reactie

zelfs mijn gebit is beter.

Heb electrische kap op de Z4 en ik vind het ideaal, vooral ook omdat ie snel is. (beter dan die 25 sec. van de SLK).

Ik vind wel als je een auto zoekt, neem dan gelijk met alles er op en er aan, anders ga je je later toch weer ergeren...

Link naar reactie
Ik vind wel als je een auto zoekt, neem dan gelijk met alles er op en er aan, anders ga je je later toch weer ergeren...

Bekend fenomeen :rolleyes: laat ik het zo zeggen, bezuinig niet op de verkeerde opties. Ben eigenlijk wel benieuwd of de handbedieners later geimporteerde autos zijn, ik dacht dat alle NL Z4's destijds met elektrische kap geleverd zijn :unsure:

Link naar reactie
Bekend fenomeen :rolleyes: laat ik het zo zeggen, bezuinig niet op de verkeerde opties. Ben eigenlijk wel benieuwd of de handbedieners later geimporteerde autos zijn, ik dacht dat alle NL Z4's destijds met elektrische kap geleverd zijn :unsure:

Volgens mij was het (op de fl althans) standaard vanaf de 3.0.

Link naar reactie
Voor zover ik tot dusver heb kunnen vinden, komen handbediende kappen slechts voor op de 2.2 versies. Andere motorvarianten ben ik nog niet tegengekomen met een handbediende kap.
De 2.2 is pre-fl, maar 2.5Si heeft (had) een... nou ja, dat kun je wel raden. Hoewel dat wel een import was.
Link naar reactie

Ik heb nu voor het eerst een electrisch dak, maar ik moet zeggen dat ik het wel kan waarderen. Zeker omdat bij de Z4 ook het vergrendelen automatisch gebeurd. Bijkomende feature is het kunnen openen van het dak wanneer je de auto nadert door de unlock-knop van de sleutel ingedrukt te houden, kun je meteen open wegrijden ;) .

Link naar reactie
Ik heb nu voor het eerst een electrisch dak, maar ik moet zeggen dat ik het wel kan waarderen. Zeker omdat bij de Z4 ook het vergrendelen automatisch gebeurd. Bijkomende feature is het kunnen openen van het dak wanneer je de auto nadert door de unlock-knop van de sleutel ingedrukt te houden, kun je meteen open wegrijden ;) .

Moet ik ook eens proberen. Of is dat een extra ??

Link naar reactie

Nope, standaard. Althans als de ZZZZ is van laatste kwartaal 2004 of later. Voor die datum zat het er nog niet op. Dit is wel achteraf in te (laten) bouwen met een Reinhold remote roof module. (

)

Overigens kan ik het dak alleen sluiten met de sleutel in het slot en vervolgens de sleutel vasthouden in de ´sluitstand´. Blijkbaar is in verband met veiligheid niet gekozen om dat ook via de sleutel te kunnen (helaas). (

)
Link naar reactie
  • 6 jaren later...

Een inmiddels oud topic maar eens nieuw leven inblazen!

Mijn z4 heeft als één van de weinigen een handbediende kap, ben er zeer tevreden mee en geeft een retro gevoel, helemaal happy mee:rolleyes:

 

toch als ik het bovenstaande lees klinkt het bedienen als een fluitje van een cent, met name het vergrendelen, zittend in de stoel, biedt mij toch een behoorlijke uitdaging. Het lijkt alsof de laatste 10 centimeter er een lichte weerstand ontstaat, wellicht veroorzaakt door de vouwende kap. Ik heb er eens goed na gekeken en vind de vouwen (zie foto) wel nadrukkelijk aanwezig maar lijkt me niet hetgeen waar de weerstand ontstaat. Iemand wellicht een tip waar ik de oorzaak kan vinden?

 

 

image.jpeg

image.jpeg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.